Стаття присвячена аналізу змісту психолого-педагогічної підготовки фахівців галузі знань 01Освіта/Педагогіка спеціальності 015 «Професійна освіта (за спеціалізаціями)» освітнього ступеня «Бакалавр» в Національному педагогічному університеті імені М.П.Драгоманова. Автор розглядає принципи педагогічного процесу в контексті модернізації змістового наповнення дисциплін циклу професійної та практичної підготовки майбутніх педагогів професійного навчання, а саме психолого-педагогічної підготовки. Обґрунтована необхідність запровадження навчальної дисципліни «Е-навчання», яка має на меті вивчення та активне засвоєння студентами основних принципів організації електронного навчання з метою отримання якісних знань, набуття практичних умінь та навичок організації е-навчання в подальшій професійній діяльності. Здійснено висновок про необхідність аргументованої розробки концепції диверсифікації психолого-педагогічної підготовки педагогів професійного навчання.
The article is devoted to the analysis of the content of psychological-pedagogical training of specialists in the field of knowledge 01Education / Pedagogy of specialty 015 «Professional education (in specialization)» of the educational degree «Bachelor» at the National Drahomanov Pedagogical University. The author examines the principles of the pedagogical process in the context of modernization of the content of the disciplines of the cycle of professional and practical training of future teachers of vocational education and training, namely, their psychological and pedagogical training. The necessity of introduction of educational discipline «E-learning» is grounded, which aims to study and active mastering of basic principles of organization of electronic learning by students with the purpose of obtaining qualitative knowledge, acquiring of practical skills and skills of organization of e-learning in the further professional activity.
The diversification of the training of teachers of vocational education and training is considered as a strategy, which is conditioned by the desire of the higher educational institution to remain attractive in the market of educational services and competitive; increase efficiency and reduce risk through the development of new specialties, specialization in order to form the directions of activities that will promote the effective development of higher educational institutions through multilateral activities. Relying on the educational principle of diversification, it is possible to ensure the diversity, multilateralism and variability of the educational process through the complication of the internal educational infrastructure, namely the emergence of new types and types of educational institutions; interpenetration of some forms of learning into others; variety of content of educational programs; free choice of application of educational technologies; the flexibility of the terms of study and the criteria for recruiting students, etc., which will be aimed at meeting the diverse needs, interests, and demands of modern society.
Therefore, psychological and pedagogical training of teachers of vocational education and training and ensuring their qualitative content remain relevant and require scientifically grounded approaches to date.
Статья посвящена анализу содержания психолого-педагогической подготовки специалистов отрасли знаний 01Образование / Педагогика специальности 015 «Профессиональное образование (по специализациям)» образовательного степени «Бакалавр» в НПУ имени М. П. Драгоманова. Подведен итог о необходимости аргументированной разработки новой концепции диверсификации психолого-педагогической подготовки педагогов профессионального обучения.