Дисертація присвячена теоретично-експериментальному дослідженню
проблеми формування співацьких здібностей старшокласників у гуртковій
роботі. Виокремлено психолого-педагогічні особливості учнів старшого
шкільного віку, підкреслено значення занять у вокальному гуртку, що є
шляхом для реалізації творчого потенціалу старшокласників. Розроблена
компонентна структура співацьких здібностей старшокласників, що охоплює:
мотиваційний компонент, який дозволяє визначити ступінь прагнення
старшокласників до розвитку власних співацьких здібностей і міру їх
зацікавленості вокальним мистецтвом; компетентнісний компонент, що
виражає міру володіння вокально-технічними й художньо-виконавськими
навичками; творчо-оцінювальний компонент, який охоплює сформованість
умінь старшокласників діагностувати власний співацький голос й голоси
інших виконавців.
Впроваджено розроблену методику формування співацьких здібностей
старшокласників складається з чотирьох взаємопов’язаних етапів навчання:
інформаційно-спонукального, когнітивно-оцінного, творчо-виконавського,
коригувально-конструктивного. На кожному етапі формувального
експерименту було чітко сформовано мету, підібрано відповідні методи
організації навчальної діяльності учнів і забезпечувався зв’язок та
взаємопроникнення усіх напрямків роботи з формування співацьких
здібностей старшокласників. Якісний та кількісний аналіз результатів
експериментальної роботи, їх статистична обробка підтвердили ефективність
розробленої методики формування співацьких здібностей старшокласників.
Диссертация посвящена теоретико-экспериментальному исследованию
проблемы формирования певческих способностей старшеклассников в
кружковой работе. Выделены психолого-педагогические особенности
учащихся старшего школьного возраста, подчеркнуто значение занятий в
вокальном кружке, которые являются путем для реализации творческого
потенциала старшеклассников. Разработанная компонентная структура
певческих способностей старшеклассников, которая включает:
мотивационный компонент, что позволяет определить степень стремления
старшеклассников к развитию собственных певческих способностей и меру
их заинтересованности вокальным искусством; компетентностный
компонент, выражающий степень владения вокально-техническими и
художественно-исполнительскими навыками; творческо-оценочный
компонент, который охватывает сформированность умений
старшеклассников диагностировать собственный певческий голос и голоса
других исполнителей.
Введрена разработанная методика формирования певческих
способностей старшеклассников, которая состоит из четырех
взаимосвязанных этапов обучения: информационно-побудительного,
когнитивно-оценочного, творчески-исполнительского, корректирующего-
конструктивного. На каждом этапе формирующего эксперимента была четко
сформирована цель, подобраны соответствующие методы организации
учебной деятельности учащихся и обеспечивалась связь и
взаимопроникновение всех направлений работы по формированию певческих
способностей старшеклассников. Качественный и количественный анализ
результатов экспериментальной работы, их статистическая обработка
подтвердили эффективность разработанной методики формирования
певческих способностей старшеклассников.
The thesis is devoted to the theoretical and experimental investigation of the
problem of the formation of singing abilities of high school students in the circle
work. Psychological and pedagogical peculiarities of pupils of the senior school
age are singled out, the importance of classes in the vocal circle is emphasized,
which are the way to realize the creative potential of high school students. The
developed component structure of singing abilities of high school students, which
includes: a motivational component that allows to determine the degree of
aspiration of high school students for the development of their own singing
abilities and the degree of their interest in vocal art; Competence component,
expressing the degree of possession of vocal-technical and artistic-performing
skills; a creative-evaluative component that encompasses the formation of the
skills of high school students to diagnose their own singing voice and the voices of
other performers.
The developed technique of formation of singing abilities of senior pupils is
introduced, which consists of four interrelated stages of training: informationmotivational,
cognitive-evaluative, creative-performing, corrective-constructive.
At each stage of the formative experiment, the goal was clearly formed,
appropriate methods of organization of students' learning activities were selected
and communication and interpenetration of all directions of work on the formation
of singing abilities of high school students were ensured. Qualitative and
quantitative analysis of the results of experimental work, their statistical processing
confirmed the effectiveness of the developed methodology for the formation of
singing abilities of high school students.