Дисертація присвячена теоретичному обґрунтуванню та експериментальному вивченню генези негативних психічних станів у молодших школярів та розробці і впровадженню програми їх психокорекції та профілактики.
Виявлено структуру, вроджені та соціальні детермінанти прояву та динаміку розвитку негативних психічних станів в учнів 1 – 4-х класів. Властивості нервової системи, темпераменту (нейротизм, екстраверсія-інтроверсія та ін.) є лише біологічною передумовою розгортання негативних психічних станів школярів. Соціальними чинниками їх розвитку, поряд з іншими, є типи батьківського ставлення, рівень благополучності сім’ї та педагогічні стилі спілкування вчителів.
Доведено, що базовим негативним психічним станом, на основі якого розвиваються агресія, страх, депресія (субдепресія), астенія та інші негативні психічні стани, є тривога. Високий їх рівень свідчить про дезадаптованість молодших школярів та негативно позначається на успішності їх навчання, спілкування, статусі в класі і т.п.
Розроблена та апробована модель і програма психокорекції та профілактики негативних психічних станів молодших школярів. Використання психотехнічних ігор, вправ, завдань сприяло кращому усвідомленню учнями експериментальної групи чинників тих чи інших негативних психічних станів, розпізнанню та розумінню їх походження, проводилася також корекція самооцінки дитини та рівня її домагань, центрації дітей на своїх негараздах, переживаннях та відбувалося формування навичок адекватного відреагування, самоконтролю та управління негативними психічними станами.
The thesis is devoted to the theoretical grounds and experimental studying of the negative psychical states genesis among junior schoolchildren, the development and introduction of their psychocorrection and prevention programme.
The structure, inherited and social determinants of displaying and negative psychical states development dynamics among pupils of 1-4 classes are found out. The features of the nervous system, temperament (neurotism, extraversion-introversion, etc) is only the biological pre-condition of the pupils’ negative psychical states development. The social factors of their development are types of parents’ attitude, the level of the family’s well-being and pedagogical style of teacher’s communication.
It is proved that the basic negative psychical states on the basis of which the aggression, fear, depression (subdepression), astination and other negative psychical states may be developed is the anxiety.
Their high level testifies the disadaptation of junior schoolchildren negatively affects their progress in studies, communication, status in the class, etc.
The model and junior pupils negative psychical states and prevention psychocorrection programme is designed and tested. The use of psychotechnical games, exercises, tasks enabled the pupils to a better realizing of experimental factors’ group of different negative psychical states, their background identification and understanding.
The correction of a child’s selfestimation and the level of his claims, children’s centration on their troubles and feelings was also carried out; the adequate reaction skills, self-control and negative psychical states management were formed.