У дисертації досліджено проблему формування рефлексивних умінь
майбутніх учителів музики в процесі фортепіанної підготовки. Поняття
«рефлексивні уміння майбутніх учителів музики» у дослідженні визначено як
складне, динамічне інтегральне особистісно-фахове метаутворення, яке
виявляється у володінні способами критичного самоаналізу, самооцінки і
корекції реальних виконавсько-педагогічних досягнень «фахового Я» на
основі проекції їх на суб’єктивно узагальнені індивідуальні фахово-інтерпретаційні комплекси як особистісно-ціннісні шкали, з метою виходу
студентів у рефлексивну позицію, мобілізацію особистісно-фахових ресурсів,
спрямованих на розширення і модифікацію власного мистецько-
педагогічного досвіду, що забезпечує професійно-творчу самоідентифікацію
та досягнення фахових акмевершин.
Структуру досліджуваного феномену складають аналітично-
ідентифікаційний, емоційно-регулятивний, інтерпретаційно-парадигмальний
і корекційно-стратегічний компоненти.
У роботі науково обґрунтовано педагогічні умови і принципи
формування рефлексивних умінь майбутніх учителів музики, визначено
критерії і рівні сформованості рефлексивних умінь у процесі фортепіанної
підготовки, розроблено і експериментально перевірено поетапну методику
формування рефлексивних умінь майбутніх учителів музики в процесі
фортепіанної підготовки.
В диссертации исследована проблема формирования рефлексивных
умений будущих учителей музыки в процессе фортепианной подготовки.
Рефлексивные умения будущих учителей музыки определяются как сложное,
динамичное интегральное личностно-профессиональное метаобразование,
которое проявляется в овладении способами критического самоанализа, самооценки и коррекции реальных исполнительно-педагогических
достижений «профессионального Я» на основе проекции на субъективно
обобщенные индивидуальные профессионально-интерпретационные
комплексы как личностно-ценностные шкалы, с целью выхода субъекта в
рефлексивную позицию, мобилизации личностно-профессиональных
ресурсов, направленных на модификацию собственного художественно-
педагогического опыта, что обеспечивает профессионально-творческую
самоидентификацию и достижение профессиональных акмевершин.
Структуру исследуемого феномена составляют аналитически-
идентификационный, эмоционально-регулятивный, интерпретационно-
парадигмальный и коррекционно-стратегический компоненты.
В работе научно обоснованы педагогические условия и принципы
формирования рефлексивных умений будущих учителей музыки, определены
критерии и уровни сформированности исследуемого феномена в процессе
фортепианной подготовки, разработана и экспериментально проверена
поэтапная методика формирования рефлексивных умений будущих учителей
музыки в процессе фортепианной подготовки.
The dissertation researched a topical problem of the forming reflexive skills
of future music teachers in the process of piano training. Reflective skills of future
music teachers are defined as a complex, dynamic, integral personal-professional
meta-formation. It is manifested in the conscious possession of ways of self-
analysis, self-esteem, and correction of the results of performing and pedagogical
activity, through critical comparison with the formed individual professional-
interpretational complexes in the process of reconstructing professional experience.
Reflexive skills provide thereflective position of subjects, actualization their
personal value and intellectual resources to achieve personal and professional
acme.
The structure of the explored phenomenon consists of analytically-
identifying, emotional-regulatory, interpretive-paradigmatic and correction-
strategic components.
The dissertation scientifically substantiates the pedagogical conditions,
principles, criteria and levels of the forming reflexive abilities of future music
teachers in the process of piano training. Author’s method of forming reflexive
skills of future music teachers was created and tested by experiment, which proved
the effectiveness of author’s methods.