Дисертація присвячена проблемі формування здатності до художнього проектування у процесі фахової підготовки майбутніх фахівців з дизайну.
У процесі дослідження проведено аналіз становлення дизайн-освіти та визначено її основні напрями розвитку в Україні і світі. Розкрито сутність компетентнісного підходу у процесі навчання художнього проектування майбутніх фахівців з дизайну та визначено результати навчання, через які формуються фахові спеціалізовані компетентності, а саме: мистецько-естетична, образотворча, проектна, з метою підготовки студентів до майбутньої професійної діяльності. У дисертації запропоновано педагогічну модель процесу навчання художнього проектування майбутніх фахівців з дизайну. Обґрунтовано та розроблено методику навчання фундаментальних мистецьких та дизайнерських дисциплін науково-предметної підготовки. Доведено, що на формування здатності до художньо-проектної діяльності значний вплив має реалізація методу проектів та розвиток творчих здібностей у процесі підготовки фахівців, а також створення сприятливих умов та організації навчально-пізнавальної діяльності студентів, використовуючи при цьому проектний та інтегративний підходи. Експериментальним шляхом перевірено результативність запропонованої методики навчання художнього проектування майбутніх фахівців з дизайну та визначено інструментарій оцінки ефективності формування здатності до художньо-проектної діяльності. У ході дисертаційного дослідження дійшли висновку, що запропонована методика навчання художнього проектування майбутніх фахівців з дизайну є доцільною та результативною і такою, що може бути запровадженою у навчальний процес підготовки майбутніх фахівців з дизайну.
Диссертация посвящена проблеме формирования способности к художественному проектированию в процессе профессиональной подготовки будущих специалистов по дизайну.
В процессе исследования проведен анализ становления дизайн-образования и определены ее основные направления развития в Украине и мире. Раскрыта сущность компетентностного подхода в процессе обучения художественного проектирования будущих специалистов по дизайну и определены результаты обучения, по которым формируются профессиональные специализированные компетентности, а именно: художественно-эстетическая, изобразительная, проектная, с целью подготовки студентов к будущей профессиональной деятельности.
В диссертации предложено педагогическую модель процесса обучения художественного проектирования будущих специалистов по дизайну. Обосновано и разработана методика обучения фундаментальным художественных и дизайнерских дисциплин научно-предметной подготовки. Доказано, что на формирование способности к художественно-проектной деятельности значительное влияние оказывает реализация метода проектов и развитие творческих способностей в процессе подготовки специалистов, а также создание благоприятных условий и организации учебно-познавательной деятельности студентов, используя при этом проектный и интегративный подходы.
Экспериментальным путем проверено результативность предложенной методики обучения художественного проектирования будущих специалистов по дизайну и определены инструментарий оценки эффективности формирования способности к художественно-проектной деятельности.
В ходе диссертационного исследования пришли к выводу, что предложенная методика обучения художественного проектирования будущих специалистов по дизайну является целесообразной и результативной и такой, которая может быть внедренной в учебный процесс подготовки будущих специалистов по дизайну.
The Thesis is devoted to the problem of forming the ability to artistic designing in the process of professional training of future design specialists.
In the course of the research, the analysis of the genesis of design education has been made and its main directions of development in Ukraine and in the world have been determined. The essence of the competence-based approach in the process of teaching artistic design to future design specialists has been determined and training outcomes have been defined, through which specialized competencies are formed in order to prepare students for future professional activity, namely: artistic and aesthetic, visual, and designing.
A pedagogical model of the process of teaching artistic design to future design specialists has been proposed in the thesis. The methodology of teaching fundamental artistic and design disciplines of academic qualification has been developed and substantiated. It has been proved that the implementation of the project-oriented method and the development of creative abilities in the process of training specialists, as well as creating favourable conditions and organizing educational and cognitive student activities with the use of project-oriented and integrative approaches have a significant influence on the formation of the ability to artistic and design activity.
The effectiveness of the methodology proposed for teaching artistic design to future design specialists has been experimentally checked and the tools for assessing the effectiveness of forming the ability to artistic and design activities have been determined.
In the course of the research, it has been concluded that the methodology proposed for teaching artistic design to future design specialists is expedient and effective and it could be introduced into the educational process of training of future design specialists.