Досліджено підготовку магістрів з освітніх вимірювань у педагогічному
університеті в умовах студентоцентрованого навчання.
Здійснено аналіз сучасного стану теорії і практики освітніх вимірювань,
підходів до визначення таких понять, термінів і категорій: освітні вимірювання,
тест, тестування, моніторинг якості освіти тощо. На основі аналізу, узагальнення
та систематизації зарубіжного та вітчизняного досвіду запропоновано авторське
формулювання поняття «Освітні вимірювання».
Досліджено сутнісні характеристики та зміст магістерської підготовки з
освітніх вимірювань у зарубіжних та вітчизняних вищих навчальних закладах.
Встановлено перспективи розвитку магістерської програми, які враховано у
подальшому у розробленні моделі підготовки магістрів з освітніх вимірювань.
Сформулювати й обґрунтувати критерії та показники готовності магістрів з
освітніх вимірювань до професійної діяльності, виявлено рівні її сформованості.
Досліджено та аргументовано психолого-педагогічні умови формування
готовності магістра з освітніх вимірювань до професійної діяльності.
Вперше розроблено, науково обґрунтовано та впроваджено структурно-
функціональну модель професійної підготовки магістрів з освітніх вимірювань у
педагогічному університеті в умовах студентоцентрованого навчання.
Експериментально перевірено та доведено доцільність впровадження.
В диссертации изложены результаты исследования профессиональной
подготовки магистров по образовательным измерениям в педагогическом
университете в условиях студентоцентрированного обучения.
Осуществлен анализ нынешнего состояния и тенденций теории и практики
образовательных измерений, подходов к формулированию таких понятий,
терминов и категорий: образовательные измерения, тест, тестирование,
мониторинг качества образования и т.д. На основе анализа, обобщения и
систематизации зарубежного и отечественного опыта предложена авторская
формулировка понятия «образовательные измерения».
Исследованы основные качества та содержание магистерской подготовки по
образовательным измерениям в зарубежных и украинских высших учебных
заведениях. Установлены перспективы развития этой магистерской программы,
которые учтены далее при разработке модели подготовки магистров по
образовательным измерениям. Сформулированы и аргументированы критерии и показатели готовности
магистров по образовательным измерениям к профессиональной деятельности,
установлены уровни ее формирования. Исследованы психолого-педагогические
условия формирования готовности магистра по образовательным измерениям к
профессиональной деятельности.
Впервые разработана, научно обоснованно та внедрена структурно-
функциональная модель профессиональной подготовки магистров по
образовательным измерениям в педагогическом университете в условиях
студентоцентрированного обучения. Экспериментально проверено и доказано
целесообразность ее внедрения.
This dissertation aims to illuminate the research results of the training of masters
in educational measurement at the pedagogical university under conditions of studentcentered
learning.
An analysis of the current state of the educational measurement theory and
practice is performed. It had explored the approaches to the definition of such concepts,
terms and categories: educational measurement, test, testing, education quality
monitoring, etc. On the basis of analysis, generalization and systematization of foreign
and domestic experience, the author's formulation of the concept "Educational
measurement" had proposed.
It had examined the essential features and content of the master's degree training
in educational measurement at foreign and domestic universities. The prospects of the
development of the domestic master's programme had detected and drowned up. These
prospects were taken into account in the further development of the new model of
preparation of masters in educational measurement.
Also this study highlights the results of the study of the concept of "readiness of
master’s in educational measurement for professional activity". This concept was
determined as an integrative personality characteristic that is a prerequisite to carry out
the future job duties and responsibilities. This characteristic consolidates cognitive,
activity, motivation and value components. The criteria, indicators and levels of
readiness to a professional activity of masters' in educational measurement were
developed and based on the indicated components and substantiated.
The psychological and pedagogical conditions of forming the readiness of
master’s in educational measurement to professional activity are explored and
substantiated: 1) the unity of the theoretical and practical components of the educational
process with the provision of motivation to study; 2) the implementation of the
principles of student-centered learning in the organization of the educational process of
professional training of master’s in educational measurement; 3) effective use of
information and communication learning environment; 4) the existence of a
comprehensive system of practical training of masters in educational measurement,
aimed at familiarizing masters with the conditions of future professional activities even
during training at university.
The main finding of this research was the structural and functional model of
professional training of master’s in educational measurement at the pedagogical
university under the conditions of student-centered learning. This model was developed,
scientifically substantiated and implemented in educational process. The feasibility of
its implementation had experimentally verified and proved.
The practical significance of this completed study is that the curriculum in
educational measurement had renewed and designed to enhance effectiveness of this
master’s training. The work programmes of propaedeutic course "Fundamentals of
Educational Measurement", and courses "Methodology of research in educational
measurement", "Testing in the HR-management", "Activities of establishments for
education quality assessment" had developed and implemented. A set of test items for
the effective monitoring of educational outcomes, and for the level of the readiness of
master’s in educational measurement for professional activity had developed and
implemented in the educational process. Relevant recommendations and guidelines had
prepared.
The findings of this research can have an increasingly important influence for
development of master’s training in educational measurement at Ukrainian universities.
The structural and functional model of professional training of master’s in educational
measurement at the pedagogical university under the conditions of student-centered
learning can be adapted for training in other specialities as well.