У роботі проаналізовано стан дослідження проблеми формування
культури професійного мовлення майбутніх учителів української мови та
літератури у процесі вивчення фахових дисциплін у вітчизняній та
зарубіжній літературі.
Уточнено понятійно-категоріальний апарат, зокрема сутність базових
понять, визначено особливості формування культури професійного мовлення
майбутніх учителів української мови та літератури у процесі фахової підготовки у вищому педагогічному навчальному закладі засобами
української фразеології.
На основі аналізу основних принципів і підходів до філологічної освіти
визначено, теоретично обгрунтовано й експериментально перевірено
педагогічні умови формування культури професійного мовлення майбутніх
учителів української мови та літератури.
З урахуванням завдань наукового дослідження визначено критерії та
показники сформованості культури професійного мовлення майбутніх
учителів української мови та літератури і за допомогою цих груп критеріїв
виокремлено рівні професійного мовлення майбутніх фахівців: високий,
достатній, задовільний і низький.
Спроектовано авторську модель формування культури професійного
мовлення майбутніх учителів української мови та літератури засобами
української фразеології.
В работе проанализировано состояние исследования проблемы
формирования культуры профессиональной речи будущих учителей
украинского языка и литературы в процессе изучения профессиональных
дисциплин в отечественной и зарубежной литературе.
Уточнено понятийно-категориальный аппарат, в частности сущность
базовых понятий, определены особенности формирования культуры
профессионального вещания будущих учителей украинского языка и
литературы в процессе профессиональной подготовки в высшем
педагогическом учебном заведении средствами украинской фразеологии.
На основании анализа основных принципов и подходов к
филологическому образованию определены, теоретически обоснованы и
экспериментально проверены педагогические условия формирования
культуры профессиональной речи будущих учителей украинского языка и
литературы.
С учетом задач научного исследования определены критерии и
показатели сформированности культуры профессиональной речи будущих
учителей украинского языка и литературы и с помощью этих групп
критериев выделены уровни профессиональной речи будущих специалистов:
высокий, достаточный, удовлетворительный и низкий. Определены особенности формирования культуры профессиональной
речи будущих учителей украинского языка и литературы средствами
украинской фразеологии которые, в частности, заключаются в том, что
ориентация учебного процесса на занятиях по языковым дисциплинам
должна, по нашему мнению, быть направлена на комплексное изучение
языковой картины мира как составляющей гуманитаризации образования.
В результате проведения формирующего этапа эксперимента
подтверждено, что особенности формирования культуры профессионального
вещания будущих учителей украинского языка и литературы определяются,
прежде всего, специальной лексикой (терминами, профессионализмами), а
также спецификой профессиональной коммуникации, основой которой
является етикетное общение.
Разработана система упражнений с использование фразеологизмов,
которая способствовала обогащению тезауруса студентов и выработке
умений и навыков их нормативного употребления.
Разработана авторская модель формирования культуры
профессиональной речи будущих учителей украинского языка и литературы
средствами украинской фразеологии.
The state of study on creating a culture of professional speech of the future
teachers of Ukrainian language and literature in the study of professional disciplines
in domestic and foreign literatures were analyzed in the work.
Concepts and categories of the particular nature of basic concepts, the
peculiarities of creating a culture of professional speech of the future teachers of
Ukrainian language and literature in the course of professional training in
pedagogical high school by means of Ukrainian phraseology were clarified. The
author developed a model of professional speech culture of future teachers of
philology by means of Ukrainian phraseology.
The analysis of the basic principles and approaches to the humanities in
general determined pedagogical conditions of professional speech culture of the
future teachers of Ukrainian language and literature was performed.
Given the research objectives criteria and indicators of formation of
professional speech culture of future teachers and linguists were defined and with
these criteria levels of professional speech of future professionals were singled out:
high, sufficient, solid and low. The features of forming professional speech culture of the future teachersphilologists
by means of Ukrainian phraseology were defined in particular, the
author has come to the opinion that the orientation of the educational process in the
classroom for language courses should be aimed at a comprehensive study of the
language picture of the world as part of humanistic education.
As a result of the formative stage of the experiment it was confirmed that the
characteristics of the formation of professional speech culture of the future teachers
of Ukrainian language and literature are determined, above all, by a special
vocabulary (terms, professionalisms) and specific professional communication,
which is the basis of communication etiquette.
The system of exercises with the use of phraseology was developed that
helped enrich the thesaurus of students and the development of skills and their
regulatory use.
Effective pedagogical conditions were theoretically grounded and
experimentally determined and model of professional speech culture of the future
teachers of Ukrainian language and literature in the course of professional training in
higher educational institutions was developed.