DSpace at library NPU Dragomanova » Автореферати та дисертації » Автореферати »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18235
Title: Соціально-педагогічна технологія медіаторства у вирішенні конфліктів між молодшими підлітками
Authors: Білик, Наталія Михайлівна
Keywords: процедура медіаторства
соціально-педагогічна технологія
конфлікт
молодші підлітки
конфлікт між молодшими підлітками
медіаторство
шкільна медіація
медіаторство однолітків
соціально-педагогічна технологія медіаторства
соціально-педагогічні умови
социально-педагогическая технология
конфликт
младшие подростки
конфликт между младшими подростками
медиаторство
процедура медиаторства
школьная медиация
медиаторство ровесников
социально-педагогическая технология медиаторства
социально-педагогические условия
socio-pedagogical technology
conflict
younger teenagers
the conflictbetween younger teenagers
mediation
procedure of mediation
school mediation
peermediation
socio-pedagogical technology of mediation
socio-pedagogical conditions
Issue Date: 2017
Publisher: НПУ імені М.П. Драгоманова
Citation: Білик, Н. М. Соціально-педагогічна технологія медіаторства у вирішенні конфліктів між молодшими підлітками : автореф. дис. … канд. пед. наук 13.00.05 / Наталія Михайлівна Білик ; [наук. кер. Л. І. Тимчук] ; М-во освіти і науки України ; Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. - Київ, 2017. – 20 с.
Abstract: У дисертації представлено соціально-педагогічну технологію медіаторства як технологію вирішення конфліктів між молодшими підлітками у загальноосвітній школі. Запропоновано алгоритм соціально-педагогічної технології медіаторства у вирішенні конфліктів між молодшими підлітками: діагностика проблеми, пошук рішення, вибір технології, постановка мети і завдань, впровадження технології, оцінювання вирішення проблеми та ефективності технології. Обґрунтовано соціально- педагогічні умови реалізації даної технології: готовність спеціалістів психологічної служби школи до використання технології, забезпечення участі молодших підлітків у її здійсненні, організаційно-методичне забезпечення реалізації технології. Експериментально перевірено та доведено ефективність даних умов.
В диссертации представлена социально-педагогическая технология медиаторства как технология решения конфликтов между младшими подростками в общеобразовательной школе. Предложен алгоритм социально-педагогической технологии медиаторства в разрешении конфликтов между младшими подростками: диагностика проблемы, поиск решения, выбор технологии, постановка целей и заданий, внедрение технологии, оценка решения проблемы и эффективности технологии. Обоснованно социально-педагогические условия реализации данной технологии: готовность специалистов психологической службы школы к использованию технологии, обеспечение участия младших подростков в ее осуществлении, организационно-методическое обеспечение реализации технологии. Экспериментально проверено и доказано эффективность данных условий.
In the dissertation theoretically grounded socio-pedagogical technology of mediation in resolving conflicts between younger teenagers in secondary schools, revealed its contents, organizational and procedural characteristics. The author described and developed algorithm of socio-pedagogical technology of mediation in resolving conflicts between younger teenagers. Implemented socio-pedagogical technology of mediation in resolving conflicts between younger teenagers in secondary schools, which includes the following steps: diagnostics of problem, search for solutions and selection of technology, formulation the aim and tasks, implementation technology (evaluation of resources, the possibilities of using technology, training to work on technologies of mediation, work of coordinator with teenagers, training mediators among younger teenagers, the implementation of peer mediation, support of pupils- mediators), evaluation solve problems and efficiency of technology. During pedagogical experiment has been implemented socio-pedagogical conditions of socio-pedagogical technology of mediation in resolving conflicts between younger teenagers in secondary schools: readiness by specialists (social pedagogue or psychologist) of school psychological service to use the technology of mediation, involving the young teenagers – ensuring the participation of younger teenagers in the implementation of technology of mediation, organizational and methodological support the implementation of technology of mediation in resolving conflicts among younger teenagers. Formed and tested diagnostic tools for research of professional readiness of specialists to use socio-pedagogical technology of mediation, researching of the state of conflict in the school among younger teenagers, evaluating the effectiveness of socio-pedagogical technology of mediation in resolving conflicts between younger teenagers – the participants of the educational process. Results of the research confirmed that during the introduction of socio-pedagogical technology of mediation in resolving conflicts among younger teenagers traced positive dynamics in the reduction of destructive indicators in resolving conflicts. Increased level of readiness of specialists to using technology of mediation. Among the pupils decreased number and frequency of aggressive, violent and antisocial manifestations high level of conflict is fell. Implementing socio-pedagogical technology of mediation in resolving conflicts between younger teenagers in secondary school are effective and efficient. By the author is clarified the next positions: the essence of concepts «Mediation», «Procedure of Mediation», «School Mediation», «Peer Mediation»; features of technology of mediation as conflict resolution among younger teenagers; features of conflicts among young teenagers, features of conflicts among younger teenagers. Systematized materials for a training program for younger teenagers for their involvement in the technology of mediation, the methodical seminar-training and practical lessons is been developed for specialist of school psychological service, prepared Textbook for students, been formed and approbated diagnostic tools for research of professional readiness of specialists for use socio-pedagogical technology of mediation, study the state of conflict in the school among younger teenagers, evaluating the effectiveness of socio- pedagogical technology of mediation in resolving conflicts between younger teenagers – participants of the educational process. Further development got forms implementation in the educational environment of technology of mediation as an instrument to resolve conflicts.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18235
Appears in Collections:Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bilyk.pdf755.84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.