Дисертація присвячена аналізу стилю батьківської поведінки як чинника
виникнення та подолання хронічного стресу у підлітковому віці. На основі виділених
критеріїв та узагальнення отриманих емпіричних результатів дослідження визначено
рівні розвитку хронічного стресу у підлітків (високий, середній, низький).
Досліджено вікові та гендерні особливості виникнення та прояву хронічного
стресу у підлітків. Визначено взаємозв’язок між рівнем розвитку хронічного стресу
та стилем батьківської поведінки. Доведено, що найбільш травматичним стресовим
впливом вирізняються авторитарний, автономний (індиферентний) та ліберальний
стилі виховання.
Побудовано психокорекційну модель, на основі якої обґрунтовано, розроблено
та апробовано комплексну програму психологічного супроводу профілактики та
подолання хронічного стресу у підлітків. Доведено ефективність авторської
програми та необхідність її впровадження у виховному процесі.
The thesis is devoted to the analysis of the style of parental behavior as a factor in the
emergence and overcoming of chronic stress in adolescence. Based on theoretically
identified criteria and generalization of the empirical results of the study, levels of
development of chronic stress in adolescents (high, medium, low) were revealed, described
and analyzed. It was ascertained that with age, the levels of chronic stress increase; also the
girls have higher levels than the guys.
Empirically proven statistically significant relationship between the level of chronic
stress of adolescents and behavioral strategies of parents, in particular directive and hostile
attitude on the part of both parents, autonomous (indifferent) attitude on the part of the
father and inconsistency in the upbringing of the mother.
The results of approbation of the psycho-correction model and the author's program
"Psychological support of prevention and overcoming of chronic stress in adolescents"
have shown its effectiveness, as evidenced by the dynamics of the level indices of
psychological stress and stress of the adolescents of the experimental group before and
after the forming experiment, which is confirmed by the results of statistical processing,
analysis and interpretation of the obtained data.
Диссертация посвящена анализу стиля родительского поведения как фактора,
возникновения и преодоления хронического стресса в подростковом возрасте. На
основе выделенных критериев определены уровни развития хронического стресса у
подростков (высокий, средний, низкий).
Исследованны возрастные и гендерные особенности возникновения и
проявления хронического стресса у подростков. Выявлена взаимосвязь между
уровнем развития хронического стресса и стилем родительского поведения.
Наиболее травматическим стрессовым воздействием отличаются авторитарный,
автономный (индифферентный) и либеральный стили воспитания.
Построено психокоррекционную модель, на основании которой обоснованно,
разработано и апробировано комплексную программу психологического
сопровождения профилактики и преодоления хронического стресса у подростков.
Доказана эффективность авторской программы и необходимость ее внедрения в
воспитательном процессе.