В статье подчеркивается значимость двигательной нагрузки, как основной компонент оздоровления подрастающего
поколения. Выявляются педагогические условия повышения уровня физической культуры студента как источника его
здоровья, повышения общей работоспособности организма.
У статті підкреслюється важливість рухового навантаження, як основний компонент оздоровлення підростаючого
покоління. Виявляються педагогічні умови підвищення рівня фізичної культури студента як джерела його здоров'я, підвищення
загальної працездатності організму.
One of the obligatory
factors of healthing bringing up generation is the systematical using of moving loads which are correspond to sex, age as well as a state of
health. These loads are a combination of various moving activities which are done usually as well as at organized and self – organized
lessons on physical culture. A process of regular and directed lessons on physical culture supposes bringing up not only certain skills and
moving abilities but also psychological qualities and elements of a human’s person. Learning, professional, usual activities or lessons with
physical exercises are irritators for a human’s organism as a whole; an organism reacts functional changes first of all it is connected with an
expense of working potentials (energetic resources) and fatigue. Moving activities of a human is connected with a load of dynamic or static
nature.
At physical culture a term “moving load” means influences on human’s organism. The most important factor of increasing a level of
physical state is a system of using moving load.
One of the founders of the theory of physical culture professor A. Novikov stated important methodological base about that any
quality can be obtained with the help of activities.