У статті показано, що виключно навчальні дисципліни за фахом не можуть бути усім тим, що має засвоїти студент,
аби набути якостей лідера та інтелігента, патріота своєї країни. Місією системи освіти в Україні повинно стати формування не лише озброєної знаннями, але й високо моральної та діяльної особи, успішно діючої в нестандартних ситуаціях, виходячи з
розуміння людського блага. Реалізації місії має сприяти засвоєння не лише наукової, але також миследіяльнісної та релігійної
картин світу. Університет має стати місцем одержання знання про світ людини, як світ мислення і діяльності, а
життєдіяльність особи має визначатись засвоєними моральними принципами.
В статье показано, что исключительно дисциплины по специальности не могут быть всем тем,
что должен усвоить студент, чтобы приобрести качеств лидера и интеллигента, патриота своей страны. Миссией
системы образования в Украине должно стать формирование не только вооруженной знаниями, но и высоко нравственной и
деятельной личности, успешно действующей в нестандартных ситуациях, исходя из понимания человеческого блага.
Реализации миссии должно способствовать усвоению не только научной, но также мыследеятельностной и религиозной
картин мира. Университет должен стать местом получения знания о мире человека, как мире мышления и деятельности, а
жизнедеятельность человека должна определяться усвоенными моральными принципами.
Numerous researchers (A. Andreev, R. Barnett, G. Hulmholts, V. Kurinnuy, V.A. Lukow, Dzh..H. Newman, H. Ortega y
Gasset s, D. Saprykin, G. Shnedelbah, K. Jaspers and others) made an effort to define the mission of the modern university. But available
achievements don’t have a specific answer about the mission. They show this mission as blurred and unidirectional. Lack of core, which is
defined as the most important in the mission, requires further research the problem. Moreover, the problem of humanization of higher
education in Ukraine is still not resolved, and the content of education still has an utilitarian, technocratic focus only on the mastery of a
chosen specialty. Instead, the things that were taking place in Eastern Ukraine and Crimea demonstrated not only the variety of opinions of
university graduates and antagonistic assessment of things that are happening. The fact is that some of those who graduated from Ukrainian
universities act as enemies of Ukraine. The leading experts’ proceedings tell that only direct scientific disciplines of the specialty are unable
to be all that a student and a graduate should learn to become a leader, intellectual, patriot of his/her country. The practice shows it too. As
we can see, we can’t rely on general school and family in the formation of a young man as a citizen and a patriot. That is why the main
mission of the modern education system in Ukraine should be not only giving different knowledge, but first of all forming of a high moral and
active person who will be able to act in irregular situations as a kind and compassionate person. In order to help to realize this mission we
should contribute with students to make not only their scientific worldview but mental, active and religious worldview too. The modern
university should become a place of obtaining and involvement of not only scientific knowledge but also the knowledge of the human world
as the world of thought and activity, but it actually has to be determined by the moral principles which are professed by religion.