Стаття розкриває сучасну проблему функціонального стану зовнішнього дихання у хлопчиків молодшого шкільного
віку у групах 6-8 та 9-10 років та його динаміку протягом дослідження. Визначено основні показники, що найбільш глибоко
відображають функціональний стан дихальної системи. У статті представлені та проаналізовані результати особливості
впливу рухливих ігор на процеси зовнішнього дихання у досліджуваному контингенті школярів контрольної та
експериментальної груп. Результати дослідження дозволили зробити висновок що до зміни рівня розвитку функціонального
стану дихальної системи хлопчиків молодшого шкільного віку під впливом рухливим ігор та визначити основні напрями для
подальшої роботи з оздоровлення досліджуваного контингенту.
Статья раскрывает современную проблему функционального состояния
внешнего дыхания у мальчиков младшего школьного возраста в группах 6-8 и 9-10 лет и его динамику в течение исследования.
Определены основне показатели, наиболее глибоко отражающие функциональное состояние дыхательной системы. В статье
представлены и проанализированы результаты специфики влияния подвижных игр на процессы внешнего дыхания в
исследуемом контингенте школьников контрольной и экспериментальной групп. Результаты исследования позволили
сделать вывод об изменении уровня развития функционального состояния дыхательной системы мальчиков младшего
школьного возрастав течение эксперимента под влиянием подвижных игри определить основне направления дальнейшей
работы по оздоровлению исследуемого контингента.
The
article reveals the contemporary problem of the functional state of the external breathing in boys of primary school age groups 6-8 and 9-10
years and its dynamics in the course of the study. Define the basic indicators, the most gliboko reflect the functional state of the respiratory
system. The paper presents and analyzes the results of the specificity of the effect of moving games during the processes of external
respiration in the study cohort students control and experimental groups. Material and Methods: the problem of the functional state of the
external breathing of boys of primary school age (age groups 6-8 and 9-10 years), who were divided into a control group (CG) in the amount
of 33 people (school number 100) and experimental (EG) numbering 28 people (ZSEK number 109) Zaporozhye. Results: it is determined
that the boys studied in both groups at baseline were mostly below average and average levels of the functional state of the system of
external respiration. Conclusions: The experimentally proved effective impact of mobile games on the functional state of the whole
organism and a system of external respiration in particular in girls the experimental group compared with the test of boyss of the same age in
the control group. The findings led to the conclusion to change the level of the functional state of the respiratory system of boys of primary
school increases during the experiment under. the influence of mobile Outdoor Games to identify the main areas for further work to improve
the health of the test population.The use of a large variety of outdoor games enabled emotionally and physically to diversify the curriculum
on physical training lessons than enhanced the functions of the whole organism of boys of primary school age.