DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 3К(84) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17619
Title: Розвиток координаційних здібностей молодших школярів першого року занять велоспортом ВМХ
Authors: Піонтковський, Д. В.
Keywords: розвиток координаційних здібностей
молодші школярі
велоспорт ВМХ
развитие координационных способностей
младшие школьники
the development of coordination abilities
junior students cycling
Issue Date: 2017
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Піонтковський, Д. В. Розвиток координаційних здібностей молодших школярів першого року занять велоспортом ВМХ / Д. В. Піонтковський // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / фізична культура і спорт : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 3 К (84). – С. 362-365.
Abstract: Мета: встановити вплив першого року занять велоспортом ВМХ на розвиток координаційних здібностей молодших школярів. Матеріал і методи: рівень розвитку координаційних здібностей визначався біговим тестом на швидкість на дистанцію 30 м. у «човниковий» спосіб до та після реалізації протягом річного циклу типової програми ДЮСШ для груп початкової підготовки. У тестуванні взяли участь 24 хлопчики 9–10-річного віку, які вперше в житті почали займатися велоспортом ВМХ. У перший рік тестування було проведено з групою 12-и хлопчиків. Наступного року для надійності тестування було повторено з іншою групою 12-и хлопчиків того ж віку, які також вперше зайнялися велоспортом ВМХ за тією ж програмою. Результати: у двох різних групах у різні роки було виявлено достовірне зростання абсолютного показника координаційних здібностей у циклічних локомоціях. Висновки: заняття велоспортом ВМХ молодших школярів за типовою програмою ДЮСШ для груп початкової підготовки вже в перший рік значуще сприяють розвитку координаційних здібностей, що є одним із головних завдань фізичного виховання в цьому віці.
Цель: установить влияние первого года занятий велоспортом ВМХ на развитие координационных способностей младших школьников. Материал и методы: уровень развития координационных способностей определялся беговым тестом на скорость на расстоянии 30 м в «челночный» способ до и после реализации на протяжении годового цикла программы ДЮСШ для групп начальной подготовки. Двадцать четыре мальчика 9-10 лет взяли участие в тестировании, которые впервые в своей жизни начали заниматься Велоспорт ВМХ. В первый год, тестирование было проведено с группой, в состав которой входило двенадцать мальчиков. В следующем году для надежности, тестирование повторили с другой группой 12 мальчиков того же возраста, которые также впервые начали заниматься велоспортом ВМХ по той же программе. Результаты: в двух разных группах в разные годы был найден рост абсолютного показателя координационных способностей в циклических локомоциях. Выводы: занятия велоспортом ВМХ младших школьников по типовой программе ВМХ для групп начальной подготовки, уже в первый год значительно влияют на развитие координационных способностей – одна из главных задач физического воспитания в этом возрасте.
Purpose : set the effect of first year classes cycling BMX on the development of coordination abilities of junior high school students. Material and methodology: the development of coordination abilities was determined by the running test on speed at a distance of 30 m in "shuttle" way before and after implementation during the year of the school program for a typical initial training. 24 boys 9-10 years of age took part in testing. They started practicing cycling BMX the first time in their life. The first year of testing was conducted with a group of 12 boys. The next year for reliability testing was repeated with another group of 12 boys of the same age who also first began cycling BMX on the same program. Results: in two different groups in different years was found growth of the absolute indicator of coordination abilities in cyclic locomotion. Conclusions: the cycling lesson BMX of junior high school students by program Specialised Secondary Sports School for groups of elementary training in the first year that promote the development of coordination abilities, that it is one of the main objectives of physical education in this age. Therefore, the objective of measuring the absolute indicator of coordination abilities in cyclic types of junior high school students during the first year of classes cycling BMX for typical educational and training program for the training of elementary SCHOOL showed a definite direction changes – this indicator is improving. Significance of changes in both groups was sufficient, because the indicator improved reliably. Given the fact that the fair growth of the absolute indicator of coordination abilities in cyclic types was discovered in two different groups of test subjects who were in identical terms in two different years can be considered as enough points to the following conclusions: training cycling BMX by default and for elementary training in the first year to credibly promote the development of coordination abilities of junior high school students.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17619
Appears in Collections:Випуск 3К(84)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Piontkovskyi.pdf420.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.