DSpace at library NPU Dragomanova » Автореферати та дисертації » Автореферати »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/1756
Title: Формування конструктивних умінь старшокласників у процесі трудового навчання
Authors: Морев, Олексій Олександрович
Keywords: конструктивізм
конструктивна діяльність
конструктивні вміння
проектно-технологічна система
структурно-функціональна модель
інноваційно-організаційні форми й інтерактивні методи навчання
constructivism
constructive activity
constructive skills
project–technological system
innovational–organizational forms
interactive methods
Issue Date: 2006
Publisher: Видавництво НПУ ім. М.П. Драгоманова
Citation: Морев, Олексій Олександрович. Формування конструктивних умінь старшокласників у процесі трудового навчання : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / О.О. Морев ; наук. кер. Б. М. Андрієвський ; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. — К., 2006. — 20 с.
Abstract: У дисертації теоретично обґрунтовано й експериментально перевірено організаційно-методичні умови формування конструктивних умінь старшокласників у процесі трудового навчання. Уточнено сутність поняття „конструктивні вміння”, визначено структуру конструктивних умінь (аналітичні (логічні), прогностичні та проективні вміння) та фактори, що впливають на формування вищеназваних умінь. Розроблено критерії та визначено рівні сформованості конструктивних умінь старшокласників у процесі трудового навчання. У дисертаційному досліджені вперше розроблена структурно-функціональна модель формування конструктивних умінь, яка складається із трьох взаємозумов¬лених блоків: змістового, процесуального та управлінського. Обґрунтовано комплекс інноваційно-організаційних форм та інтерактивних методів для уроків трудового навчання. Доведено, що запропонована методична система сприяє формуванню конструктивних умінь старшокласників у процесі трудового навчання.
The dissertation investigation is devoted to problems of perfection of methodological system of the formation of the constructive skills of senior students in the process of Labour Training. The structure of the constructive skills is defined as an integrated complex of personal formation which supports talents for analytic–synthetic activity which focuses on setting the reason–consequence links between results and processes, on projection of scientific–based ways of their decisions and prediction of the possible consequences. Forecasting, Logic and project skills belong to constructive skills. The following factors should be taken into account as conditions of the formation of constructive skills: organizational forms and methods of teaching, professional competence and teacher’s mastery, the content of teaching, competence of students, tools of teaching. The criteria and levels of formation of constructive skills of senior students in the process of Labour Training are worked out. The dissertation was worked on according to the organizational pedagogical model, which consists of 3 mutually interactive blocks–content, process and management. This model makes it necessary to rethink basic concepts and evaluation orientation, the goals and the pedagogical process: forms and methods of teaching, management system. The entire complex of innovational–organizational forms and interactive methods for Labour Training lessons is worked out. Such a methodological system creates the formation of constructive skills of senior students in the process of Labour Training.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/1756
Appears in Collections:Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Morev.pdf220.91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.