За результатами досліджень понад 60,0 % студентів-першокурсників мають різні психосоматичні відхилення у стані
здоров՚я і з кожним наступним роком навчання у вищому навчальному закладі ця кількість збільшується. Актуальною проблемою
у підготовці фахівців у галузі телекомунікаційних та інформаційних технологій є недостатня рухова активність, яка сприяє
інтенсивному розвитку процесів гіподинамії. Внаслідок цього очевидна необхідність щодо впровадження
здоров՚язбережувальних технологій у навчальний процес студентів вищих навчальних закладів телекомунікаційних та
інформаційних технологій.
Соответственно с результатами исследований свыше 60,0 % студентов-первокурсников имеют разные психосоматические
отклонения в состоянииі здоровья и с каждым последующим годом обучения в высшем учебном заведении это количество
увеличивается. Актуальной проблемою в подготовке специалистов в области телекоммуникационных и информационных
технологий является недостаточная двигательная активность, которая способствует интенсивному развитию процессов
гиподинамии. В результате этого очевидна необходимость относительно внедрения здоровьесохраняющихся технологий в
учебный процесс студентов высших учебных заведений телекоммуникационных информационных технологий.
According to the
research of more than 60 % of first-year students have different psychosomatic deviations in health status and each subsequent year of
study in higher education, this number is increasing.Current problem in training in the field of telecommunications and information
technologies is the lack of physical activity that promotes intensive processes of hypodynamia. Consequently, the obvious needing for
implementing health keeping technologies in educational process of university students of telecommunications and information technologies.
Serious damage to the recovery of students who have had the disease inflicts prohibition (called "exempt" from the practical
physical education classes) or partial exercise of certain restrictions motor mode without sufficient justification. It is well known that those
physical exercises to which the organism badly adapted (eg, running), are the most valuable in terms of a careful, strictly metered use. Any
physical exercise may be excluded only for a while, then it should be gradually included in the sessions. The prohibition of any exercise for
medical reasons due to poor adaptation of the organism to their performance may concern those movements that have practical importance,
for example, some gymnastic exercises, such as "twine".
Any physical exercise that has practical value, can not be contraindicated in general, without specifying the period for which a ban
because of poor adaptation to this exercise. The only correct decision in this case is the gradual improvement of adaptation to this type of
exercise.
The main tool that provides adaptive development process itself must be "contraindicated" exercise. Do not rule out, a dosage,
given the degree of existing violations and adaptive capacity of the organism to use this exercise, which is one of the important tasks of
physical education classes in special medical groups.
Mastering new physical exercises and motor skills is certainly important for students. However, the direct, immediate time
„reaction" of classes in physical education and it should be improving mental, physical capacity and the elimination or reduction of influence
of residual effects after illness.