Рассмотрены вопросы модернизации системы образования, развития и совершенствования необходимых качеств и
профессиональных навыков будущих специалистов, формирования профессиональных компетенций, соответствующих
требованиям современных стандартов в конкретных областях деятельности. Раскрыты дефиниции понятий «компетенция»
и «компетентность». Подчеркнуто, что одна из основных проблем, определяющих эффективность обучения, является
соответствие содержания программ подготовки профессиональной направленности выпускников, а оптимизация процесса
подготовки и формирование компетентности должны рассматриваться как приоритетные направления образовательной
системы.
Розглянуто питання
модернізації системи освіти, розвитку і вдосконалення необхідних якостей і професійних навичок майбутніх фахівців,
формування професійних компетенцій, які відповідають вимогам сучасних стандартів в конкретних областях діяльності.
Розкрито дефініції понять «компетенція» і «компетентність». Підкреслено, що одна з основних проблем, що визначають
ефективність навчання, є відповідність змісту програм підготовки за професійним спрямуванням випускників, а оптимізація
процесу підготовки та формування компетентності повинні розглядатися як пріоритетні напрями системи освіти.
The problems of improving the efficiency
of the educational process, the development and improvement of the necessary qualities and skills of future professionals; modernization of
the education system by implementing a competence-based approach to educational practice aimed at professional and applied training, the
formation of competence in accordance with the future professional activity are considered.
Definition of the concepts of "competence" and "competence" is disclosed. Highlight the issue of modernization of the education
system, related to the implementation of the transition from the accumulation of knowledge and skills in the development of professional
competencies that meet the requirements of modern standards in specific areas. Of the components of professional competence, forms,
approaches and principles, as well as the content of the concept of formation of professional competence had analyzed.
A model of didactic system of formation of professional competence in the learning process is offered. The organizational and
pedagogical conditions promoting formation of professional competence is noted.
It was stressed that one of the main issues that determine the effectiveness of training is the compliance of content of training
programs, professional orientation of future professionals; Competence means the ability to solve practical problems based on the
knowledge, skills, personal qualities (human) necessary for the efficient operation of a specific field. Optimization of the process of
preparation and formation of competence should be considered as priority for training of future specialists.