У статті розглянуто середні значення та співвідношення застосування прийомів проштовхування баскетбольного
візка в процесі змагальної діяльності. В результаті дослідження виявлено відмінності у застосуванні прийомів проштовхування
баскетбольного візка гравцями різних функціональних класів, що пов'язано з конструкцією баскетбольного візка, ігрового
амплуа і ступеня порушення рухових функцій спортсмена.
В статье рассмотрены средние значения и
соотношение применения приемов проталкивания баскетбольной коляски в процессе соревновательной деятельности. В
результате исследования выявлены различия в применении приемов проталкивания баскетбольной коляски игроками разных
функциональных классов, что связано с конструкцией баскетбольной коляски, игрового амплуа и степени нарушения
двигательных функций спортсмена.
In the Wheelchair basketball competition functioning is complex due to the presence of players of different degrees of disorders of
the musculoskeletal system and functionality. The study revealed that techniques are pushing the sport of wheelchair depend on a number
of factors, where one of the most important in addition to design a basketball wheelchair and playing position, is the degree of violation of motor function of the athlete.
The players of different functional classes apply the techniques of basketball pushing the stroller in different ways.
The basic method to move the player around the court, is pushing the stroller forward at the same time two hands, which is used in
the range of 73-90% of the total distance of movement.
The dominance of players of class 1-1.5 in use of the reception pushing ahead simultaneously with two hands (89,8%), due to the
biggest failure of motor functions that require players constant contact of two hands with a basketball wheelchair, in order to maintain
stability of the body.
At the same time in connection with inability to perform rotating the body, bending forward and to the side, to maintain balance
without the aid of the upper extremities, the players of class 1-1.5 do not use the pushing forward 8-shaped movement of the trunk and the
jerky movement of the body. Players of class 2-2.5 used basketball wheelchair with a large camber of the main wheels and low rise, which
gives extra maneuverability and stability, enables them to often enough to perform the pushing forward 8-shaped movement of the body (8.6
percent) and mixed work (6.1 percent).
Having good trunk stability, players class 3-3.5 and 4-4.5 pretty successfully perform techniques such as: pushing forward jerky
movement of the torso (1% and 0.9%), pushing back both hands simultaneously (4,1% and 3,9%), pushing back alternately with two hands
(0,9%).