У статті здійснюється аналіз сутності технології педагогічних майстерень та особливостей її реалізації у процесі підвищення кваліфікації педагогічних працівників. Зазначено, що за своїми функціями, принципами, організаційними етапами та методами технологія педагогічних майстерень відповідає вимогам сучасної теорії і практики освіти дорослих; сприяє як розвитку професійних педагогічних умінь, так і мотиваційних, регулятивних, рефлексивних, комунікативних та ін. складових професійної компетентності педагогічних працівників. Метою педагогічної майстерні є ознайомлення з досвідом роботи вчителя-майстра, побудова навчальних занять за різними освітніми технологіями завдяки механізму занурення. Основними принципами технології педагогічних майстерень визначені такі принципи: активності, активізації, самостійної роботи, діалогу, праксіологічності, пріоритету активних форм та методів навчання, розвитку критичності мислення, психологічної безпеки, свободи вибору. Виокремлено етапи функціонування педагогічної майстерні (індукції,
самоконструкції, соціоконструкції, соціалізації, самокорекції, рефлексії), а також її типи (побудови знань, творчого письма, ціннісних орієнтацій, співробітництва). Обґрунтовано її
вимоги до спеціальної підготовки викладачів-майстрів, до дидактичного матеріалу, а також можливі обмеження – психологічне перенапруження учасників.
В статье осуществляется анализ сущности технологии педагогических мастерских и особенностей ее реализации в процессе повышения квалификации педагогов. Отмечено,
что по своим функциям, принципам, организационным этапам и методам данная технология полностью отвечает требованиям современной теории и практики образования
взрослых; содействует как развитию профессиональных педагогических умений, так и мотивационных, регулятивных, рефлексивных, коммуникативных и др. составляющих
профессиональной компетентности педагогов. Целью педагогической мастерской является ознакомление с опытом работы учителя-мастера, построение учебных занятий по
различным образовательным технологиям благодаря механизму погружения. Основными принципами технологии педагогических мастерских определены такие принципы: активности, активизации самостоятельной работы, диалога, праксиологичности, приоритета активных форм и методов обучения, развития критичности мышления, психологической
безопасности, свободы выбора. Выделены этапы функционирования педагогической мастерской (индукции, самоконструкции, социоконструкции, социализации, самокоррекции, рефлексии), а также ее типы (построения знаний, творческого письма, ценностных ориентаций, сотрудничества). Обоснованы ее требования к специальной подготовке преподавателей-мастеров, к используемому дидактическому материалу, а также возможные ограничения – психологическое перенапряжение участников.
The article provides an analysis of the educational workshops technology and features of its implementation in the training of teachers. Noted that functions, principles, organizational stages
and methods of this technology are fully compliant with the modern theory and practice of adult education; it assists both the development of professional teaching skills and motivation, regulatory, reflective, communicative and other components of the professional competence of teachers . The main goal of the workshop is to familiarize with the pedagogical experience of master teacher, to build training sessions on various educational technologies through the "mechanism of the immersion". The basic principles of technology of pedagogical workshops are defined as: activity, activation of self-study, dialogue, praxeology, priority of the active forms and methods of training, development of critical thinking, psychological safety, freedom of choice. The stages of the functioning of educational workshop (induction of self-construction, social construction, socialization, self-correction and reflection) and its types (build knowledge, creative writing, values, cooperation) are derived. The requirements to special training for master-teachers, to teaching materials as well as possible restrictions (psychological strain of the participants) are substantiated.