У статті розглядаються теоретичні і методологічні аспекти особистісно-орієнтованого виховання студентів у
процесі їх залучення до цінностей фізичної культури. Представлені принципи, нові методики формування мотиваційно-
ціннісного ставлення студентів спеціальних навчальних відділень під час занять в експериментальних групах. Наголошено, що
важливими учасниками у процесі залучення студентів до цінностей фізичної культури є викладачі фізичного виховання.
В статье рассматриваются теоретические и методологические аспекты
личностно-ориентированного воспитания студентов в процессе их привлечения к ценностям физической культуры.
Представлены принципы, новые методики формирования мотивационно-ценностного отношения студентов специального
учебного отделения во время занятий в экспериментальных группах. Отмечено, что важными участниками в процессе
присоединения студентов к ценностям физической культуры являются преподаватели физического воспитания.
In the article theoretical and methodological aspects of students’ personality oriented education in the
process of bringing them to the values of physical culture are exposed.
Analysis of the literature made it possible to identify the basic values of physical culture, which must be considered in the
educational process in higher educational establishments: the preservation and strengthening of health by facilities of physical education;
physical activity; physical and mental capacity due to physical exercises; healthy way of life; sport skills with special training; physical
perfection; hardening of the body; standards of the personal hygiene.
It is set that the aggregate of the valued orientations, which were formed for a student, provides a clarity and stability of civil
position, his relation to the duties, to the colleagues, teachers and to other people on the whole. The role of personality oriented approach in
forming of physical culture and positive attitude to the values of physical culture is exposed. The results of research on the problem of finding
new methods and educational technologies to attract students of special medical groups to the values of physical culture are presented.
The followings principles of forming students’ motivational valued attitude to physical education and healthy way of life in the
experimental groups are selected: consciousness; subject orientation of educational relations; health-improvement orientation; independent
actions; initiativeness; responsibility. It is emphasized that teachers are the important explorers of students’ joining to the values of physical
culture.