Рассмотрены разновидности координационного качества ритмичности и установлено её структурное содержание. К
основным компонентам ритмичности относятся темп, динамика и гармоничность. Проявления и разновидности
ритмичности – индивидуальный, коллективный, внешний и внутренний ритмы. Факторы, влияющие на развитие
ритмичности: состояние функциональных систем; уровень возбужденности мышц; синхронизация деятельности
двигательных единиц; суточные колебания; уровень развития координационных качеств; психоэмоциональное состояние;
возрастные особенности. Критериями оценивания ритмичности являются уровень активизации внимания, степень развития
двигательной памяти, уровень общей координации движений, согласованность коллективных действий.
Розглянуті
різновиди координаційної якості ритмічності та встановлений її структурний зміст. До основних компонентів ритмічності
відносяться темп, динаміка і гармонійність. Прояви і різновиди ритмічності - індивідуальний, колективний, зовнішній і
внутрішній ритми. Чинники, що впливають на розвиток ритмічності: стан функціональних систем; рівень збудженості м'язів;
синхронізація діяльності рухових одиниць; добові коливання; рівень розвитку координаційних якостей; психоемоційний стан;
вікові особливості. Критеріями оцінювання ритмічності є рівень активізації уваги, міра розвитку рухової пам'яті, рівень
загальної координації рухів, узгодженість колективних дій.
Rhythmicity – it
is basis of functioning of the living systems. Without her the independent adjusting of processes of adaptation to the terms of changing
environment, maintenance of homoeostasis, and also synchronization of physiology processes under act of the physical loading is
impossible. The varieties of coordinating quality of rhythmicity are considered and her structural maintenance is set. A rate, dynamics and
harmoniousness, behave to basic components of rhythm. Displays and varieties of rhythmicity - individual, collective, external and internal
rhythms.
Factors, influencing on development of rhythmicity: the state of the functional systems; level of excited of muscles; synchronization
of activity of motive units; daily allowance vibrations; level of development of coordinating skills; mental and emotional condition; age-related
features. The criteria of evaluation of rhythmicity are a level of activation of attention, degree of development of motive memory, level of
general coordination of motions, coordination of collective actions.
Different varieties and displays of rhythmicity determine maintenance of methodology of teaching of concrete motive activity. It is
necessary for mastering of new physical exercise, first of all, to define her rhythm, find the main moment of making effort, id est to make the
program of actions.
The display of rhythmicity depends on the row of factors and estimated by means of the special criteria.