У статті розкрито сутність понять«активність», «творча активність», «активація» та «активізація». Як вияв творчої активності, автор розглядає взаємодію проявів таких базових якостей особистості дошкільника, як креативність, ініціативність, самостійність. З’ясовано також особливості способів безпосереднього (прямого) й опосередкованого (непрямого) керування різними видами специфічної дитячої
діяльності: ігрової, навчально- пізнавальної, художньої, комунікативно-мовленнєвої, рухової, трудової. Показано вплив організованого та самостійного типів діяльності на розвиток творчої активності дітей.
Lutsenko Iryna. Influence of ways of
organizing children’s activities on the
development of children’s creative
activity.
The article reveals the essence of the
concepts of “activity”, “creative activity”,
“activation” and “activization”. As an
expression of creative activity, the author
examines the interaction between
manifestations of such basic preschooler’s
personality traits as creativity, initiative, and
independence. The article also details the
features of the methods of immediate
(direct) and mediated (indirect)
management of different types of the
specific children’s activities: game,
educational, artistic, communicative-andspeech,
physical, and labour. It shows the
influence of organized and independent
types of activity on the development of
creative activity of children