У статті аналізується філософський сенс цінності фізичної культури та спорту, спрямований на самореалізацію,
самоствердження і гармонійний розвиток особистості. Автор наголошує на тому, що тільки через активну фізкультурно-
спортивну діяльність людини можливе її залучення до цінностей фізичної культури та перетворення їх в надбання конкретної
особистості. У статті підкреслюється, що самоактуалізація та самопізнання у різних видах фізичної культури та спорту є
одним із ефективних засобів гармонійного розвитку особистості. Особистісний рівень засвоєння цінностей фізичної культури
визначається здатністю до самоорганізації здорового стилю життя, знаннями та досвідом індивіда в сфері фізичного
вдосконалення, соціально-психологічними настановами, рівнем залучення до активних занять фізкультурно-оздоровчою та спортивною діяльністю.
В статье
анализируется философский смысл ценности физической культуры и спорта, направленный на самореализацию,
самоутверждение и гармоничное развитие личности. Автор отмечает, что только через активную физкультурно-
спортивную деятельность человека возможно его приобщение к ценностям физической культуры и превращение их в
достояние конкретной личности. В статье подчеркивается, что самоактуализация и самопознания в различных видах
физической культуры и спорта является одним из эффективных средств гармоничного развития личности.
Личностный уровень усвоения ценностей физической культуры определяется способностью к самоорганизации
здорового стиля жизни, знаниями и опытом индивида в сфере физического совершенствования, социально-психологическими
установками, уровнем привлечения к активным занятиям физкультурно-оздоровительной и спортивной деятельностью.
The article examines the
philosophical sense of the value of physical culture and sport, aiming at self-realization, self-assertion and harmonious development of
personality. The author notes that only through an active sports activity it is possible to human introduction to the values of physical
education and their transformation into domain specific person.
The article emphasizes that self-actualization and self-knowledge in different types of physical culture and sports is one of the
effective means of harmonious development of personality.
Personal level of assimilation of values of physical training is determined by the ability to self-organization of a healthy lifestyle, the individual's knowledge and experience in the field of physical perfection, social and psychological attitudes, level of involvement in active
employment of physical culture and sports activities.
With hindsight physical culture and sports, working on the biological sphere of human resources and complex techniques,
inevitably has an impact on the intellectual, emotional and spiritual sphere of the person in connection with the interdependence of the
functioning of the material and spiritual in man. As a kind of general culture, physical culture in general social terms is a wide range of
creative activities and the results of this activity on the physical fitness of people to life, to enhance their health, development of physical
skills and motor abilities. At the personal level, physical education and sport is a means and measure of the physical development of man.
Modern sport is a multi-functional and multi-dimensional. Sport solves various problems: related to the strengthening of public
health, the diversion of youth from the harmful influence of the street, the pleasures of which adversely affect the health status of the formation of a harmoniously developed personality.