DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 12. Психологічні науки » Випуск 38 (62) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17206
Title: Проблема становлення професійної самосвідомості суб'єкта діяльності
Authors: Дробот, О. В.
Issue Date: 2012
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Дробот, О. В. Проблема становлення професійної самосвідомості суб'єкта діяльності / О. В. Дробот // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12 : Психологічні науки: зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2012. - Вип. 38. - С. 140-146.
Abstract: В статье приводятся результаты теоретического анализа представлений о профессиональном самосознании как о способе организации содержания профессионального образа мира. Выделены в структуре профессионального самосознания, такие образования, как профессиональные ценности, идеалы, цели, уровень притязаний, представления о способах самооценивания и происхождения личностных смыслов. Описана иерархическая структура профессионального самосознания, его трехкомпонентное строение, состоящее из: когнитивной составляющей самосознания, которую часто называют «Я-концепцией» с представлениями о себе и знаниями про свое «Я»; аффективно-оценочной составляющей с использованием понятий самооценки, самоуважения, и т.д.; регуляторной составляющей с понятиями саморегуляции, самоконтроля, самообразования. Структура представлена в виде моделей разных уровней, где каждый уровень описывает особенности функционирования профессионального сознания и фазы его развития в профессиогенезе .
The article contains the results of theoretical analysis of perceptions about professional selfactualization as about the method of arrangement of content of the professional image of the world. Such formations as professional values, ideals, goals, level of claims, perceptions about ways of selfestimation and origin of personal meanings are emphasized in the structure of professional selfactualization. Hierarchic structure of professional self-consciousness, its three-component frame consisting of cognitive component of self-consciousness often called “Self-concept” with perceptions about yourself and your “Ego”; affective-evaluative component with use of concepts of self-evaluation, self-esteem etc; regulatory component with concepts of self-regulation, self-control and self-education. The structure is represented in the form of models of different levels, where each level describes the peculiarities of functioning of professional consciousness and phases of its development in professional genesis.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17206
Appears in Collections:Випуск 38 (62)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Drobot.pdf244.06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.