Розроблено і апробовано інтерактивні методи навчання магістрів з фізичної реабілітації. Наведено приклади лекційних
і практичних занять зі студентами з використанням активних методів навчання. Встановлено, що впровадження у навчально-
виховний процес підготовки магістрів з фізичної реабілітації інтерактивних методів навчання сприяло формуванню у них
стійкої мотивації до реабілітаційної діяльності, оволодінню спеціальними знаннями з теорії і методики фізичного виховання,
фізичної реабілітації, оздоровчої фізичної культури, нормативно-правової бази сфери фізичного виховання та здоров’я.
В статье предлагаются результаты исследований по разработке и апробации интерактивных
методов обучения в подготовке магистров по физической реабилитации. Приведены примеры занятий со студентами с
использованием интерактивных методов обучения. Во время апробации методики участники экспериментальной группы
занимались с использованием интерактивных методов обучения. Лекции проблемного характера позволяли мотивировать
студентов к творческому мышлению, дискуссии, творческому проектированию, самостоятельным выводам. Занятия
практического характера предусматривали: семинар-исследование, семинар-дискуссии, технологические практикумы, круглые
столы, ролевые игры и т. д. В это же время контрольная группа занималась без учета современных интерактивных методов,
используя стандартные, общепринятые подходы. Срезы показателей исследуемых групп проводились на начальном и
заключительном этапах эксперимента. Состояние подготовленности магистров по физической реабилитации определялись
специальными тестовыми заданиями по теории и методики физического воспитания, теории и методики оздоровительной
физической культуры, физической реабилитации.
In the article are offered the researching results in development and approbation of interactive educating methods of professional
preparation of master's degrees on a physical rehabilitation. There are examples of classes with students using the interactive teaching
methods. During approbation of the methodology, the participants of the experimental group were practiced using the interactive teaching
methods. The problematic character lectures allowed motivating students to the creative thinking, discussion, creative planning, and
independent conclusions.
The practical character classes included: research workshop, seminar discussion, technology workshops, roundtables, role
playing, and so on. At the same time the control group worked without modern interactive methods, using standard, conventional
approaches.
The condition of the future physical culture teachers’ training was determined by special tests of the theory and methodology of
physical education, pedagogy, wellness and physical education. In the investigated experimental group at the final stage of researches was
the improvement of training results, as compared to the initial stage on the average from 19% to 21%, in the control group the improvements
were observed only from 1% to 5%. It is set, that introduction of interactive teaching methods in the educational process promoted the
formation of persistent motivation to the physical culture and wellness, capture by the special knowledge in theories and methodologies of
physical education, Physical rehabilitation, health physical culture, normatively-legal sphere of physical rehabilitation.