DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 3К(84) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17018
Title: Концепція професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту до рекреаційно-оздоровчої діяльності
Authors: Данилевич, М. В.
Keywords: концепція
професійна підготовка
модернізація вищої освіти
майбутні фахівці з фізичного виховання та спорту
рекреаційно-оздоровча діяльність
концепция
профессиональная подготовка
модернизация высшего образования
будущие специалисты по физическому воспитанию и спорту
рекреационно-оздоровительная деятельность
concept
professional training
modernization of higher education
prospective specialists in physical education and sport
recreational and health-related activities
Issue Date: 2017
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Данилевич, М. В. Концепція професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту до рекреаційно-оздоровчої діяльності / М. В. Данилевич // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / фізична культура і спорт : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 3 К (84). – С. 146-149.
Abstract: У статті розкрито сутність системного, діяльнісного, аксіологічного, культурологічного, компетентісного, особистісно орієнтованого та модульного методологічних підходів, які слугували орієнтиром для розроблення концепції. На підставі теоретичного аналізу наукової літератури складено професіограму фахівця з фізичного виховання та спорту, яка б відповідала запитам працедавців щодо ефективного проведення фізичної рекреації. Розроблено основні положення концепції професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту до рекреаційно-оздоровчої діяльності.
В статье раскрыта сущность системного, деятельностного, аксиологического, культурологического, компетентностного, личностно ориентированного и модульного методологических подходов, которые были ориентиром для разработки концепции. На основании теоретического анализа научной литературы составлена профессиограмма специалиста по физическому воспитанию и спорту, соответствующая запросам работодателей по эффективному проведению физической рекреации. Разработаны основные положения концепции профессиональной подготовки будущих специалистов по физическому воспитанию и спорту к рекреационно-оздоровительной деятельности.
Aim of the paper is to develop the principles of recreational and health-related training for prospective specialists in physical education and sport. The theoretical analysis of scientific literature allowed for distinguishing a complex of personal qualities that are socially important and professionally significant for prospective specialists in physical education and sports; allowed for developing a physical education professiogram, meeting the needs of employers for effective recreational and health activities.. Methodological approaches that served the basis of our concept include: systemic, axiological, cultural, competence-oriented, learner-oriented, modular and activity approach. The main principles of the concept are as follows:  recreational and health-related training is a subsystem of higher physical education, aimed at developing the competitiveness and mobility of prospective specialists in the global market economy that expands beyond the national borders;  professional training for recreational and health activities comprises the factors of global academic community transformations, humanization and liberalization of higher physical education, information environment of higher educational institution, and the two-level system of specialists training in physical education and sport;  content of teaching in higher education depends on the graduates’ recreation and health activities, the specific field of study, and is reflected in the curriculum;  professional training in physical education and sport takes full advantage of innovative teaching methods, essential for the effective recreational activities;  educational process of professional training in physical education and sport is based on the interaction with employers, recreation and health centers, public and state organizations.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17018
Appears in Collections:Випуск 3К(84)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Danylevych.pdf268.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.