Этапный педагогический эксперимент включал в себя выявление исходного уровня физической кондиции женщин
первого (21-35 лет) и второго (36-55 лет) зрелого возраста, критериев индивидуального подхода для разработки модели
шейпинг-тренировки и применение шейпинг программ, основанных на дифференцированном распределении нагрузки в
зависимости от фаз овариально-менструального цикла женщин. Эффективность предложенной технологии шейпинг-
тренировки подтверждается благоприятной динамикой показателей физического развития, функционального состояния и
физической подготовленности женщин.
Етапний педагогічний експеримент включав в себе виявлення вихідного рівня фізичної кондиції жінок першого (21-35
років) і другого (36-55 років) зрілого віку, критеріїв індивідуального підходу для розробки моделі шейпінг-тренування і
застосування шейпінг програм, заснованих на диференційованому розподілі навантаження в залежно від фаз оваріально-
менструального циклу жінок. Ефективність запропонованої технології шейпінг-тренування підтверджується сприятливою
динамікою показників фізичного розвитку, функціонального стану і фізичної підготовленості жінок.
The pedagogical experiment consisting of several stages included the identification of initial physical fitness of women in
their first (21-35 years) and second (36-55 years) mature age, the criteria of individual approach to the development of a model shaping
training and application of shaping programs based on differentiated distribution of load depending on phases of women ovarian menstrual cycle. The effectiveness of the proposed technology of shaping training is confirmed by favorable dynamics of indicators of physical
development, functional state and physical fitness of women.
The results of pedagogical experiment with the use of individual training programs have shown that the choice of means and
methods of conducting classes in shaping enabled significantly (p <0.05) improve the performance of physical development, functional state
and physical fitness of middle-aged women. The proposed training shaping technology optimizes the overall level of physical condition of
women first and second adulthood, according to standard indicators.
Developed by the author's method of building complex of sports and recreational activities, organically combine during the
individual characteristics of women coming of age, motivational preferences and Phase of their specific biological cycle, contributes to a
higher cumulative women of adaptation effect to the training influence, raising the morphological and functional and physical fitness of health
of the students, creates the conditions for their professional longevity.
Prospects for further research are to study the effect of purposeful shaping of differentiated training on psycho-emotional state of
women of mature age.