DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 3К(84) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/16890
Title: Особливості адаптації рухової функції дітей-першокласників до статичного компонента навчальних навантажень
Authors: Бондаренко, С. В.
Keywords: діти-першокласники
адаптація рухової функції
показники статичної витривалості
дети-первоклассники
адаптация двигательной функции
показатели статической выносливости
first-grade children’s
motor function adaptation
static endurance
Issue Date: 2017
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Бондаренко, С. В. Особливості адаптації рухової функції дітей-першокласників до статичного компонента навчальних навантажень / С. В. Бондаренко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / фізична культура і спорт : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 3 К (84). – С. 80-84.
Abstract: Адаптація дітей 6-ти років до школи є по суті пристосуванням до учнівської праці. Лише 50% першокласників достатньо успішно пристосовуються до нових умов і вимог протягом півріччя. Виявлено, що рухова функція у переважної більшості дітей-першокласників є глибоко депривованою за показниками статичної витривалості. Отримані результати дають можливість виділити адаптацію рухової функції дитини до статичного компоненту навчальної праці як важливу складову біологічної адаптації організму. Доведено, що показники статичної витривалості м’язів тулуба можуть бути маркером здоров`язбереження опорно-рухового апарату дітей у початковому періоді шкільного навчання.
Процесс адаптации детей к школе следует рассматривать как сложный механизм приспособления к учебному труду. В исследовании методом електротензодинамографии изучена годичная динамика адаптационных процессов двигательной функции детей 6-ти лет через показатели статической выносливости наиболее сензитивных к учебному труду мышечных групп. Выявлена выраженная депривация двигательной функции первоклассников.
6-year children’s adaptation to school is essentially an adaptation to pupil’s work. It is a complex, and a multi-component process. Only 50% of first graders quite successfully adapt to new conditions and requirements during the first half of a term. Others need more time and efforts for that. Goal: study and justification of the adaptation process of motor function of 6-year children to training loads as a part of the biological adaptation. Material: 26 pupils of 6 years took part in the investigation, who are divided to the first health group and high and middle level of school maturity, according to the medical investigation. Adaptive processes of motor function during the academic year had been studied in terms of static strength and endurance of individual muscle groups. The electro-tension-dynamo-graphic method was used for that with the following analysis obtained by the dynamometer card according to O.O. Yanchevskyi methodology. Static force indicators were counted due to strength impulse. Results: It turned out that motor reaction in most of the investigated children is deeply deprivated in terms of static endurance due to abrupt changes in movement patterns of life and the dominance of the static component of training loads. During the first half of the academic term the reduce of indicators level of static endurance of muscle groups of the boys’ body was recorded to 22,4% (t=3,9; р<0,001) – body’s flexors and extensors to 13,1% (t=3,6; р<0,01). The girls’ reduce of static endurance of body’s flexors is 29,7% (t=8,8; р<0,001), and in body’s extensors is - 15,4% (t=3,3; р<0,001). So the adaptive changes in motor function in muscle groups are the most sensitive to the impact of training load in terms of static endurance should be attributed to dis-adaptational type. It was also established that the third phase of long-term sustainable adaptation of motor function to the static component of academic work begins only from the second academic semester. Conclusions: the held investigation fives reasons to differentiate new important component of biological adaptation of 6-year children’s organism to training loads. This adaptation of the motor function of the child to the static component of academic work has its chronological stages and features. Indicators of dynamics and static endurance of different muscle groups (especially the trunk muscles) as opposed to strength indicators can serve as a marker of health preservation of children’s musculoskeletal system in the initial stage of schooling.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/16890
Appears in Collections:Випуск 3К(84)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bondarenko.pdf328.07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.