У роботі розглядаються координаційні здібності юних футболістів як один з лімітуючих чинників досягнення високих
спортивних результатів у футболі. Визначено найбільш значущі види координаційних здібностей для успішної ігрової
діяльності футболіста. Виявлено рівень взаємозв’язку між показниками координаційних здібностей і технічною майстерністю
школярів, які займаються футболом.
В работе рассматриваются координационные способности юных футболистов как один из лимитирующих факторов
достижения высоких спортивных результатов в футболе. Определены наиболее значимые виды координационных
способностей для успешной игровой деятельности футболиста. Выявлен уровень взаимосвязи между показателями
координационных способностей и техническим мастерством школьников, которые занимаются футболом.
The paper deals with coordination abilities of young players as one of the limiting factors to achieve high sports results in football. Therefore,
the complexity of performance of sport games techniques in general and football in particular and low motility do not allow most students to
master game techniques at the appropriate level and apply them efficiently in a two-way game. This leads to the search for new ways to
improve the process of teaching motor activities to students who play football. Thus, one of these ways is the purposeful development of
coordination abilities, which are linked to the learning abilities. Coordination abilities among other physical qualities of students occupy a
special place. First, a high level of coordination skills is a critical prerequisite for quality mastering and improving playing techniques;
secondly, a coordinated" student in competitive conditions quickly adapts to conditions that are constantly changing and applies the most
effective means of play. The study identified the most significant types of coordination abilities for successful game activity of a footballer.
Interrelation level between performance of coordination abilities and technical skills of students who play football is revealed. Correlation
analysis confirmed the positive impact of the space orientation abilities, alignment and adjustment of movements, feeling the ball to the level
of technical skill of students who play football. In the process of improving the technical elements, one should use the training means that set
high requirements for such coordination skills as the ability to adapt and to adjust the motor actions, kinesthetic differentiation parameters of
movement, rhythm, capacity for movement’s coordination, orientation in space, responsiveness and balance.