У статті, на основі теоретичного аналізу психолого-педагогічного змісту гри, розкрито її корекційний потенціал
щодо розвитку пізнавальної діяльності слабозорих дітей. Встановлено, що дидактичні можливості гри полегшують входження
дитини у світ знань, збагнення нею основ наук, прилучення до соціокультурної спадщини. Гра є джерелом духовного збагачення,
умовою для психічного та фізичного розвитку дитини, яка органічно вписується в спосіб її життя.
В статье, на основе теоретического анализа психолого-педагогического содержания игры, раскрыто
ее коррекционный потенциал для развития познавательной деятельности слабовидящих детей. Установлено, что
дидактические возможности игры облегчают вхождение ребенка в мир знаний, постижения им основ наук, приобщение к
социокультурному наследию. Игра является источником духовного обогащения, условием для психического и физического
развития ребенка, которое органично вписывается в образ его жизни.
The
article, on the base of theoretical analysis of psychological and pedagogical content of the game, reveals the correctional potential of the
game in development of cognitive activity of visually impaired children. Among visually impaired children the gaming activity is forming
slower than among children with good vision. Therefore, the definition of pedagogical and correctional capabilities of the game will facilitate
the development of ways to improve the cognitive activity of visually impaired children. Correctional and pedagogical potential of game for mental development of preschool children due to its leading role in the formation of psyche, socialization of personality, participation in social
relations and the sphere of emotionally rich communication. Correctional and development possibilities of the game appear in activating,
actualization of the human body natural reserves, that give impulse to improvement of intellect, will emotional sphere. Were revealed the
meaning of the concepts: "agile game" and "didactic game" and the features of their use in corrective work. It was established, that didactical
possibilities of game ease the entry of the child to the world of knowledge, understanding principles of science, introduction into the socio-
cultural heritage. The game is a source of spiritual enrichment, condition of physical and mental development of child, also it fits well into the way of children`s life.