DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 3К(84) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/16857
Title: Теоретичні основи застосування гри в корекції пізнавальної діяльності слабозорих дітей
Authors: Бессарабова, О. В.
Keywords: гра
ігрова діяльність
пізнавальна діяльність
діти
дидактичні ігри
рухливі ігри
сюжетно-рольові ігри
педагогічний потенціал
игра
игровая деятельность
познавательная деятельность
дети
дидактические игры
подвижные игры
сюжетно-ролевые игры
педагогический потенциал
game
gaming activity
cognitive activity
children
didactic game
agile game
role-playing game
pedagogical potential
Issue Date: 2017
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Бессарабова, О. В. Теоретичні основи застосування гри в корекції пізнавальної діяльності слабозорих дітей / О. В. Бессарабова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / фізична культура і спорт : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 3 К (84). – С. 53-57.
Abstract: У статті, на основі теоретичного аналізу психолого-педагогічного змісту гри, розкрито її корекційний потенціал щодо розвитку пізнавальної діяльності слабозорих дітей. Встановлено, що дидактичні можливості гри полегшують входження дитини у світ знань, збагнення нею основ наук, прилучення до соціокультурної спадщини. Гра є джерелом духовного збагачення, умовою для психічного та фізичного розвитку дитини, яка органічно вписується в спосіб її життя.
В статье, на основе теоретического анализа психолого-педагогического содержания игры, раскрыто ее коррекционный потенциал для развития познавательной деятельности слабовидящих детей. Установлено, что дидактические возможности игры облегчают вхождение ребенка в мир знаний, постижения им основ наук, приобщение к социокультурному наследию. Игра является источником духовного обогащения, условием для психического и физического развития ребенка, которое органично вписывается в образ его жизни.
The article, on the base of theoretical analysis of psychological and pedagogical content of the game, reveals the correctional potential of the game in development of cognitive activity of visually impaired children. Among visually impaired children the gaming activity is forming slower than among children with good vision. Therefore, the definition of pedagogical and correctional capabilities of the game will facilitate the development of ways to improve the cognitive activity of visually impaired children. Correctional and pedagogical potential of game for mental development of preschool children due to its leading role in the formation of psyche, socialization of personality, participation in social relations and the sphere of emotionally rich communication. Correctional and development possibilities of the game appear in activating, actualization of the human body natural reserves, that give impulse to improvement of intellect, will emotional sphere. Were revealed the meaning of the concepts: "agile game" and "didactic game" and the features of their use in corrective work. It was established, that didactical possibilities of game ease the entry of the child to the world of knowledge, understanding principles of science, introduction into the socio- cultural heritage. The game is a source of spiritual enrichment, condition of physical and mental development of child, also it fits well into the way of children`s life.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/16857
Appears in Collections:Випуск 3К(84)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bessarabova.pdf262.36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.