У статті розглядаються проблеми інтенсивної перебудови окремих параметрів навчання майбутніх фахівців з
фізичного виховання та спорту, зокрема тих, що посилюють їх професійно-педагогічну кваліфікацію, не порушуючи
конструктивних напрацювань минулого. Визначається потреба суттєвого оновлення змісту, форм, методів, засобів і прийомів
навчання, яке дасть змогу підвищити якість педагогічної кваліфікації випускників та її суперечність з відсутністю
обґрунтованих і експериментально перевірених організаційно-педагогічних умов модернізації професійно-педагогічної
підготовки майбутніх фахівців з фізичного виховання.
В статье
рассматриваются проблемы интенсивной перестройки отдельных параметров обучения будущих специалистов физического
воспитания и спорта, в частности тех, что усиливают их профессионально-педагогическую квалификацию, не нарушая
конструктивных наработок прошлого. Определяется потребность существенного обновления содержания, форм, методов,
средств и приемов обучения, которое позволит повысить качество педагогической квалификации выпускников и ее
противоречие с отсутствием обоснованных и экспериментально проверенных организационно-педагогических условий
модернизации профессионально-педагогической подготовки будущих специалистов по физическому воспитанию.
The article analyzes the issue of intensive reconstruction of some parameters of training future specialists in physical education and
sports, in particular those reinforcing their professional pedagogical qualification without destroying constructive groundwork of the past. We state the demand for essential renovation of educational contents, forms, methods and techniques, which enables improving the quality of
pedagogical qualification of graduate students and eliminate contradictions arising due to the absence of grounded and experimentally
verified organizational pedagogical conditions of modernization of professional pedagogical training of future specialists in physical
education.
We establish the fact that young graduates of physical education faculties demonstrate a low level of pedagogical capabilities and
techniques, superficial abilities of projecting and building future professional activity on the reflexive basis, using educational environment in
terms of self-education, self-upbringing and self-improving.
There have been determined five conditions of modernization of professional pedagogical training of future specialists in physical
education which are as follows: reinforcing the accents of teaching disciplines of psychological, pedagogical and professional orientation in
class work pursuing informational and motivational objectives via providing problematic and mobile character of education; expansion of
technological tools of teaching professional disciplines by means of network informational communicational environment considering
students’ typical IT-habits; stimulating mind activity in the process of scientific research work; systematic reproduction of essential features of
physical culture lessons in all kinds of professional and quasiprofessional pedagogical practice; gradual adaptation for specific conditions of
pedagogical activity of physical education teacher via a systematic introduction of special exercises of artistic, rhetoric and kinesthetic orientation.