У статі висвітлено соціалізацію як процес формування цілісної особистості майбутнього фахівця з фізичного
виховання та спорту. На основі теоретичного аналізу наукової літератури розглянуто соціалізацію як єдиний процес, який
зумовлений як об’єктивними, так і суб’єктивними чинниками. Основними суб’єктивними компонентами соціалізації майбутнього
фахівця з фізичного виховання та спорту є професійні диспозиції особистості (мотиви, професійні та соціальні установки,
ціннісні орієнтації, професійна спрямованість), які формуються на індивідуальному (особистісному) рівні. Суб’єктами соціалізації
є майбутні фахівці з фізичного виховання та спорту, професорсько-викладацький склад вищого навчального закладу і
роботодавці, які здійснюють соціальне замовлення на професійну підготовку фізкультурних кадрів в умовах сучасної парадигми
вищої освіти.
В статье раскрыто социализацию как процесс формирования
целостной личности будущего специалиста по физическому воспитанию и спорту. На основе теоретического анализу научной
литературы рассмотрено социализацию как единый процесс, который обусловленный как объективными, так и
субъективными факторами. Основными субъективными компонентами социализации будущего специалиста по физическому
воспитанию и спорту являются профессиональные диспозиции личности (мотивы, профессиональные и социальные
установки, ценностные ориентации, профессиональная направленность), которые формируются на индивидуальном (личном)
уровне. Субъектами социализации являются будущие специалисты по физическому воспитанию и спорту, профессорско-
преподавательский состав вуза и работодатели, которые осуществляют социальный заказ на профессиональную подготовку
физкультурных кадров в условиях современной парадигмы высшего образования.
The article stresses that socialization – a process of formation of the whole person of the future specialist in physical
education and sport.
Sport activity is characterized by an orientation on the formation and development of the universal properties of the athlete's
personality and qualities that are valued in other types of human activity.
To this can be attributed to long-term preparedness training process, the social and psychological preparedness, volitional training,
competition experience and the ability to self-education. Sport in all its forms is a universal mechanism for self-realization, self-expression
and human development, but because of its place in modern society value system increases significantly.
Theoretical analysis of the literature has allowed considering socialization as a single process, which is due to both objective and
subjective factors.
The main components of subjective socialization of the future specialist in physical education and sport are the professional
personality dispositions (motives, professional and social attitudes, values, professional orientation), which are formed on the individual
(personal) level.
As subjects of socialization are: the future specialists in physical education and sport faculty of higher educational institutions and
employers who carry out social order for athletic training staff in modern higher education paradigm.
Humanizations of higher physical education in modern sociocultural conditions aimed at recognizing future specialist in physical
education and sport the highest value of the educational process, holistic and creative person, the subject of the educational process, able to
creatively implement well in their future careers.
Prospects for further research seen in the development of practical recommendations for teachers of higher educational institutions
on the socialization of future specialists in physical education and sport.