Work is devoted to the problem of the use of technical-technological on maintenance educational material in an educational process from physics with the purpose of forming of cognitive motivation of students. The analysis of features of motivation of teaching students of senior school in modern terms is conducted, is motivated expedience and the method of the motivational use of technical-technological on maintenance educational material is developed in an educational process from physics on different his stages. It is set by an experimental way, that the offered method of the use of technical-technological maintenance of educational material in an educational process from physics with a motivational purpose is instrumental in forming of cognitive motivation and increase of level of knowledges of students.
Робота присвячена проблемі використання техніко-технологічного за змістом навчального матеріалу в навчальному процесі з фізики з метою формування пізнавальної мотивації учнів. Проведено аналіз особливостей мотивації учіння учнів старшої школи в сучасних умовах, установлено зростаючу роль соціальних мотивів учіння, обґрунтовано доцільність мотиваційного використання техніко-технологічного за змістом навчального матеріалу та розроблено методику його впровадження в навчальний процес на різних його етапах. Експериментальним шляхом установлено, що запропонована методика використання техніко-технологічного змісту навчального матеріалу в навчальному процесі з фізики з мотиваційною метою сприяє формуванню пізнавальної мотивації та підвищенню рівня знань учнів.