DSpace at library NPU Dragomanova » Автореферати та дисертації » Автореферати »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/1681
Title: Педагогічні ідеї та науково-просвітницька діяльність О.О.Потебні (1835 - 1891)
Authors: Зайченко, Наталія Іванівна
Keywords: педагогічний феномен
світоглядно-педагогічна позиція
науково-просвітницька діяльність
педагогічні ідеї
методологічні принципи
педагогічний інструментарій
духовно-ціннісні засади педагогіки
pedagogical phenomenon
pedagogical outlook
scientific and enlighten activity
methodological principles
pedagogical means and factor
Issue Date: 2006
Publisher: Видавництво НПУ ім. М.П. Драгоманова
Citation: Зайченко, Наталія Іванівна. Педагогічні ідеї та науково-просвітницька діяльність О.О.Потебні (1835 - 1891) : автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.01 / Н.І. Зайченко ; наук. кер. Л. П. Вовк ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2006. — 17 с.
Abstract: У дисертації розкрито феномен педагогічної персоналії О.Потебні; проаналізовано основні напрями науково-просвітницької діяльності (науково-педагогічний, загальнодидактичний, громадсько-просвітницький), провідні педагогічні ідеї (значення мови як інструментарію пізнання, засобу комунікації, народності виховання, реалізму, соціокультурної детермінованості, історизму); досвід педагогічної діяльності вченого, розроблено її наукову періодизацію; обґрунтовано духовно-культурні цінності виховання людини у вченні О.Потебні (національні; соціоцентричні; антропоцентричні; освітні; культурологічні); розкрито внесок науковця у педагогіку вищої школи (оновлення змісту і методів університетської освіти, створення власної наукової школи, особистий приклад О.Потебні як вченого, педагога, громадського діяча); здійснено актуалізацію педагогічних ідей і творчої спадщини О.Потебні у контексті модернізації сучасної національної системи освіти в Україні.
In the dissertation the complete of the scientific and enlighten activity and heritage of A.Potebnya as a pedagogical phenomenon of the second half of the XIX century is carried out. General state of investigation of personality of A.Potebnya is concretized. Pedagogical aspects of the heritage of outstanding Ukrainian linguist are defined. The historical social and cultural conditions and factors of formation of pedagogical outlook of A.Potebnya are analyzed on the basis of the wide complex of archives and published sources. The content of scientific and pedagogical activity of A.Potebnya, the impact of his pedagogical ideas on the development of national pedagogical theory and practice, the importance of language as pedagogical means and factor in Potebnya’s studies are exposed. The author of the thesis proves that pedagogical theory of A.Potebnya basis on the methodological principles of realism, social and cultural determinism, nationality. In the research it is clarified the significance of the scientist’s contribution to the methodology of teaching languages development and the ethnological imperative of Ukrainian pedagogist’s “Bukvar” is defined.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/1681
Appears in Collections:Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zaichenko.pdf249.23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.