В статті здійснено співставлення критеріїв оцінки інноваційного уроку фізичної культури з педагогічними завданнями
та вимогами до сучасного уроку фізичної культури, які зазначені в навчальній програмі.
В статье осуществлено соотношение критериев оценивания инновационного урока физической культуры с
педагогическими задачами и требованиями к современному уроку физической культуры, которые обозначены в учебной
программе.
Анализ доступной литературы позволил констатировать: наиболее фундаментально раскрыты понятия
“инновационные технологии”, “инновационные методы”; прослеживается научный хаос в формулировании понятия
“здоровьесберегающие технологии” в контексте использования их на уроках физической культуры. В результате
исследования определено отсутствие научного аппарата по отношению к дефиниции “инновационный урок физической
культуры”. Акцентируется, что учитель физической культуры работает в состоянии методического вакуума. Это не
содействует развитию инноватики в методике физического воспитания детей и подростков, ее модернизации на основе
научных подходов. Условное соответствие педагогических задач программы задачам, которые обозначены в критериях
оценивания конкурсного урока составляет около 52%.
Раздел “Использование инноваций на уроке” по содержанию противоречит другим показателям критериев оценивания
урока, а также требованиям учебной программы к современному уроку физической культуры; обозначают только место, где
инновации могут быть.
Однако не раскрывают содержания инновационной педагогической деятельности учителя, уровень его
профессионального мастерства. Общий вывод: критерии оценивания инновационного урока требуют кардинального
изменения, согласованности в соответствии с требованиями учебной программы, фундаментальной объективизации.
In the article we have related the criteria for the assessment of an innovative lesson of physical training with the teaching
objectives and requirements to the modern lesson of physical training, which are indicated in the curriculum.
The analysis of the available literature allowed to state: the authors were able to disclose in the most fundamental way the concept
of "innovative technology", "innovative methods"; but we can observe the scientific chaos in the formulation of the concept of "health-saving
technologies" in the context of their use at the lessons of physical training. The study allowed us to determine the lack of scientific apparatus
in relation to the definition of "innovative lesson of physical training."
The attention is paid to the fact that the teacher of physical training works in the state of methodical vacuum. It does not promote
any innovation in the methods of physical training of children and adolescents, its modernization based on scientific approaches. The
conditional accordance of pedagogical objectives of the program with the objectives which are designated in the criteria for assessment of a
competition lesson is about 52%. The content of the section "Using the innovations at the lesson" is contrary to other indicators of evaluation
criteria of a lesson, as well as the requirements of the curriculum to the modern lesson of physical training; it only designates the place
where the innovations can be used. However, it does not disclose the content of the innovative pedagogical activity of the teacher, the level
of his professional skills.
The general conclusion is the following: the criteria for the assessment of an innovative lesson require a fundamental change,
coherence in accordance with the requirements of the curriculum, the fundamental objectification.