DSpace at library NPU Dragomanova » Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова » Факультет педагогіки та психології » Наукові праці Факультету педагогіки та психології »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/16709
Title: Система навчальних завдань з пленерної практики майбутніх учителів образотворчого мистецтва
Other Titles: System of educational tasks on plein-air practice of future art teachers
Система учебных заданий по пленэрной практике будущих учителей изобразительного искусства
Authors: Сова, Ольга Сергіївна
Sova, Olga Serhiivna
Keywords: вчитель образотворчого мистецтва
пленерна практика
живопис
пейзаж
учитель изобразительного искусства
пленэрная практика
живопись
пейзаж
art teacher
painting
plein-air practice
landscape
Issue Date: 2016
Publisher: Педагогічна думка
Citation: Сова, О. С. Система навчальних завдань з пленерної практики майбутніх учителів образотворчого мистецтва / О. С. Сова // Мистецтво та освіта : науково-методичний журнал. – Київ : «Педагогічна думка», 2016. – № 1(79). – С. 38-41.
Abstract: У статті висвітлено значення проведення творчої пленерної практики, яка є складовою навчального процесу художньо-педагогічного Вищого навчального закладу. Представлено систему завдань навчально-творчої практики «Пленер», які допомагають формуванню фахової компетентності майбутніх учителів образотворчого мистецтва. Аргументується необхідність побудови системи завдань з пленеру за принципом «від простого до складного». Обґрунтовується важливість дотримання методично-грамотного виконання творчих робіт.
Educational creative plein-air practice is one of the most important parts of educational process of higher education institution. The plein-air is of great importance in training of future art teachers for professional activity. The system of tasks of creative plein-air practice at National Pedagogical University of M. Dragomanov is presented in article. This system is constructed in such a way that gives the chance to students with different extent of art preparation to get necessary graphic experience. Tasks help formation of professional competence of future art teachers. Importance of performance of creative tasks which motivate students to independent creative work, activization of their productive activity in the conditions of open space is defined.
В статье освещено значение проведения творческой пленэрной практики, которая является составляющей учебного процесса художественно-педагогического вуза. Представлена система заданий учебно-творческой практики «Пленэр», которые помогают формированию профессиональной компетентности будущих учителей изобразительного искусства. Аргументируется необходимость построения системы заданий пленэра по принципу «от простого к сложному». Обосновывается важность соблюдения методически грамотного выполнения творческих работ.
Description: REFERENCES 1. Voronina E. V. (2004). Formirovanie koloristicheskogo videnija u studentov hudozhestvenno-graficheskih fakul'tetov pedagogicheskih vuzov na zanjatijah pejzazhnoj zhivopis'ju v uslovijah plenjera [Formation of coloristic vision at students of art and graphic faculties of pedagogical higher education institutions on occupations by landscape painting in the conditions of an open-air]. (Doctoral dissertation, Moscow). 2. Kovalenko Ye. V. (2014). Xarakterystyka osnovnyh estetychnyh parametriv impresionistychnoyi texniky u plenernomu zhyvopysi [Characteristics of the main parameters of aesthetic art in impressionistic plein air painting]. Gileya:naukovyj visnyk [Gilea: Scientific Herald], 86, 253-256. 3. Chervatyuk V. O. (2013). Metodychni rekomendaciyi z plenernogo zhyvopysu dlya molodyh hudozhnykiv [Guidelines for plein air painting for young artists]. Ukrayinska akademiya mystecztva [Ukrainian Academy of Art], 21, 44-51. 4. Chervatyuk V. O. (2010). Plenernyj zhyvopys – nevidyemna skladova hudozhnoyi osvity [Plein air painting - an integral part of art education]. Mysteczka osvita [Art education], 403-409 5. Yalanskyj A. V. (2014). Kompozyciya pejzazhu yak faktor efektyvnogo rozvytku hudozhno-obraznogo myslennya studentiv [The composition of the landscape as a factor in the effective development of artistic and creative thinking of students]. Ukrayinska akademiya mystecztva [Ukrainian Academy of Art], 23, 18-28.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/16709
ISSN: 2308-8885
Appears in Collections:Наукові праці Факультету педагогіки та психології



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.