У статті висвітлено значення проведення творчої пленерної практики, яка є складовою навчального процесу художньо-педагогічного Вищого навчального закладу. Представлено систему завдань навчально-творчої практики «Пленер», які допомагають формуванню фахової компетентності майбутніх учителів образотворчого мистецтва. Аргументується необхідність побудови системи завдань з пленеру за принципом «від простого до складного». Обґрунтовується важливість дотримання методично-грамотного виконання творчих робіт.
Educational creative plein-air practice is one of the most important parts of educational process of higher education institution. The plein-air is of great importance in training of future art teachers for professional activity. The system of tasks of creative plein-air practice at National Pedagogical University of M. Dragomanov is presented in article. This system is constructed in such a way that gives the chance to students with different extent of art preparation to get necessary graphic experience. Tasks help formation of professional competence of future art teachers. Importance of performance of creative tasks which motivate students to independent creative work, activization of their productive activity in the conditions of open space is defined.
В статье освещено значение проведения творческой пленэрной практики, которая является составляющей учебного процесса художественно-педагогического вуза. Представлена система заданий учебно-творческой практики «Пленэр», которые помогают формированию профессиональной компетентности будущих учителей изобразительного искусства. Аргументируется необходимость построения системы заданий пленэра по принципу «от простого к сложному». Обосновывается важность соблюдения методически грамотного выполнения творческих работ.