DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія » Випуск 32 (Частина2) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/16674
Title: Діагностика підготовленості майбутніх спеціальних психологів до роботи з сім'єю
Authors: Чобанян, А. В.
Keywords: готовність до професійної діяльності
спеціальний психолог
сім’ї дітей з особливостями інтелектуального розвитку
готовность к профессиональной деятельности
специальный психолог
семьи детей с особенностями интеллектуального развития
readiness for professional activity
special psychologist
families of children with a moderate mental backwardness
Issue Date: 2016
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Чобанян, А. В. Діагностика підготовленості майбутніх спеціальних психологів до роботи з сім'єю / А. В. Чобанян // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. - Вип. 32. Ч. 2. - С. 295-302.
Abstract: Автором, на підставі результатів теоретичного аналізу наукових праць за останні десятиліття з проблематики психологічної роботи із сім’єю дитини з особливостями інтелектуального розвитку та підготовки майбутніх спеціалістів до неї, зроблено висновки про доцільність розробки сучасних підходів щодо підготовки майбутніх спеціальних психологів до психолого-педагогічного супроводу дітей з особливостями інтелектуального розвитку та їх сімей. Статтю присвячено висвітленню критеріїв та показників підготовленості майбутнього спеціального психолога до роботи із сім’ями дітей з особливостями інтелектуального розвитку як процесу професійної спрямованості його особистості. Автор наводить змістовні характеристики критеріїв та рівнів підготовки майбутніх спеціальних психологів до роботи із сім’єю дитини з особливостями інтелектуального розвитку.
Автором, на основании результатов теоретического анализа научных работ за последние десятилетия по проблематике психологической работы с семьей ребенка с нарушениями интеллекта и подготовки будущих специалистов к ней, сделаны выводы о целесообразности разработки современных подходов к подготовке будущих специальных психологов к психолого-педагогическому сопровождению детей с умеренной умственной отсталостью и их семей. Статья посвящена освещению критериев и показателей подготовленности будущего специального психолога к работе с семьями детей с особенностями интеллектуального развития как процесса профессиональной направленности его личности. Автор приводит содержательные характеристики критериев и уровней подготовки будущих специальных психологов к работе с семьей ребенка с особенностями интеллектуального развития.
The author carried out a theoretical analysis of the training of qualified specialists in the field of special psychology in psycho-pedagogical support of mentally retarded children and their families. Based on the results of the theoretical analysis of scientific papers over the past decade on the issue of psychological work with the family of a child with intellectual disabilities and the training of future specialists to her conclusions about the feasibility of developing modern approaches to the preparation of future special psychologists to psychological and pedagogical support for children with moderate mental retardation and their families. The article highlights the issue of the organization and provide comprehensive assistance to the modern family that raising a child with features of intellectual development to adapt to new conditions of life. Among the experts who have the opportunity to affect the livelihoods of family child specific features of intellectual development, a special role to play special psychologist special kindergarten / special general school for which the family as the most important primary institution of socialization and adaptation of the child to the peculiarities of intellectual development. Article is devoted to covering of criteria and indicators of readiness of future special psychologist to work with families of children with features of intellectual development as process of a professional orientation of his personality. The author provides substantial characteristics of criteria and levels of training of future special psychologists for work with the child's family with features of intellectual development.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/16674
Appears in Collections:Випуск 32 (Частина2)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chobanyan.pdf354.02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.