В статті розглядається стан сформованості семіотичної підсистеми як складової частини мовленнєвої готовності дітей
старшого дошкільного віку до навчання у школі. Здійснено аналіз результатів дослідження семіотичної підсистеми у 152 дітей із нормальним мовленнєвим розвитком (НМР), фонетико-фонематичним недорозвиненням мовлення (ФФНМ) та загальним недорозвиненням мовлення (ЗНМ). Визначені рівні розвитку компонентів цієї системи. Високий рівень виявили у дітей із НМР та ФФНМ відповідно – 35 (70%) та 20 (38,5%), середній – діти із НМР склали 15 (30%), із ФФНМ – 32 (61,5%), а із ЗНМ - 32 (64%) дитини. Отримані показники свідчать про те, що компоненти семіотичної підсистеми потребують корекції у всіх групах, залежність її від регуляційної і підсистеми програмування та інтерпретації мовленнєвих актів. Нами були виділені групи ризику дітей з урахуванням порушення кожного з її компонентів, які потребують логопедичної корекції. Відповідно до цього розроблена корекційна логопедична програма, яка включала в себе комплекс лого-психологічних завдань.
В статье рассматривается состояние сформированности семиотической подсистемы как составной части речевой
готовности детей старшего дошкольного возраста к обучению в школе. Осуществлен анализ результатов исследования
семиотической подсистемы у 152 детей с нормальным речевым развитием (НРР), фонетико-фонематическим
недоразвитием речи (ФФНР) и общим недоразвитием речи (ОНР). Определены уровни развития компонентов этой
подсистемы. Высокий уровень выявили у детей с НРР и ФФНР соответственно – 35 (70%) и 20 (38,5%), средний – дети с
НРР составили 15 (30%), с ФФНР – 32 (61,5%), а с ОНР - 32 (64%) ребенка. Полученные результаты свидетельствуют о том, что компоненты семиотической подсистемы требуют коррекции во всех группах, зависимость ее от регуляционной и подсистемы программирования и интерпретации речевых актов. Нами были выделены группы риска детей с учетом
нарушения каждого ее компонента, которые нуждаются в логопедической коррекции. В соответствии с этим разработана коррекционная логопедическая программа, которая включала в себя комплекс лого-психологических заданий.
The article discusses the state of development of semiotic subsystems as an integral part of speech of readiness of
preschool children to school. The analysis of the results of the study of semiotic subsystems have 152 children with normal speech development (NSD), phonetic phonemic underdevelopment of speech (PPUS) and children with General speech underdevelopment (GSU). Define the levels of development of components of the system. The highest level identified in children with NSD and PPUS respectively 35 (70%) and 20 (38,5%), middle – children with NSD was 15 (30%), with PPUS – 32 (61,5%), and GSU - 32 (64%) of the child. The figures obtained indicate that the components of semiotic subsystems need to be adjusted in all groups, and its dependence on the regulatory subsystem programming and interpretation of speech acts. We were allocated a risk group of children with regard to violations of each of its component who need speech correction. In accordance with this developed corrective speech therapy program that included a complex speech therapy -psychological tasks.