У дисертації розроблено та обґрунтовано організаційно-методичну систему формування художнього світогляду майбутнього вчителя музики в процесі вивчення музично-історичних дисциплін на засадах культурологічного підходу. Здійснено теоретичний аналіз сутності, змісту та структури художнього світогляду вчителя музики. Розкрито педагогічний потенціал культурологічного підходу у формуванні художнього світогляду студентів вищих навчальних закладів. Конкретизовано роль музично-історичних дисциплін як фактору становлення художнього світогляду майбутніх учителів музики в системі їх фахової підготовки. Встановлено критерії, показники та рівні сформованості художнього світогляду майбутніх учителів музики. Впроваджено в практику вищих навчальних закладів організаційно-методичну систему формування художнього світогляду студентів у процесі вивчення музично-історичних дисциплін та визначено основні педагогічні умови її ефективності.
In the dissertation the organization-methodical system of the formation of the future teacher’s of music artistic world outlook in the process of the musical-historical disciplines’ study on the culturological approach foundation are elaborated and substantiated. Basing on theoretical research of the world outlook’s phenomenon the essences and the structure of the artistic world outlook of teacher of music has been concretized. There has been exposed the culturological approach’s possibility in the formation of the whole artistic world out look of the students. There has been updated the role of musical-historical disciplines as a factor of the development of the artistic world out look of the future teacher’s of music. There has been approbated the system of the indexes, criteria and levels of the students form of the artistic world out look. There has been introduced into the practice of higher school the organization-methodical system of the formation of the future teacher’s of music artistic world outlook in the process of the musical-historical disciplines’ study and also has been determined the pedagogical conditions of its efficiency.