У статті розглядається питання психолого-педагогічних особливостей дітей із затримкою психічного розвитку, які
навчаються в умовах освітньої інтеграції і донедавна мали статус « невстигаючих». Проаналізовані науково-теоретичні данні діагностики причин виникнення затримки психічного розвитку. Обґрунтовано думку про доцільність розширення знань вчителів інклюзивних класів, щодо методів індивідуального та диференційованого підходів до таких учнів. Визначено, що діти із ЗПР різних нозологій складають вагомий відсоток учнів, що мають проблеми в засвоєнні навчальної програми, і їх кількість неухильно збільшується. Висунуто припущення, що саме діти із ЗПР мають найвищий потенціал до успішної соціалізації через корекційно-розвивальний та корекційно-виховний вплив, який здійснюється в умовах загальноосвітньої школи через інклюзію. Оскільки доведено, що незважаючи на різнобічні причини виникнення, ЗПР має тимчасовий характер і дитина з часом вирівнюється, за умови своєчасної діагностики та включення до інклюзивного середовища загальноосвітньої школи.
В статье рассматривается вопрос психолого-педагогических особенностей детей с задержкой психического
развития, которые обучаются в условиях образовательной интеграции и до недавнего времени имели статус
«неуспевающих». Проанализированы научно-теоретические данные диагностики причин возникновения задержки
психического развития. Обосновано мнение о важности расширения круга знаний учителей инклюзивных классов в области методов индивидуального и дифференцированного подходов к таким детям. Обозначено, что дети из ЗПР разного генеза составляют весомый процент ученического контингента, который имеет трудности восприятия учебной программы, и их количество неуклонно возрастает. Выдвинуто предположение о том, что именно дети с ЗПР имеют наиболее высокий потенциал успешной социализации через коррекционно-развивающее и коррекционно-воспитывающее влияние, которое осуществляется в условиях массовой школы через инклюзию. Поскольку доказано, что, невзирая на разносторонние причины возникновения, ЗПР имеет временный характер, и ребенок выравнивается, при условии своевременной диагностики и интеграции в условия общеобразовательной школы.
This article presents the issue of special educational needs of children suffering from developmental delay, who are
educated in the context of educational integration and used to be ranked as low-performing pupils. The fundamental research
analysis methodology was employed to diagnostics of the developmental delay causes of occurrence. The scientific explanatory opinion of the necessity in the extension of useful knowledge, namely the concept of differentiated student-centered approach, among the inclusion classes’ teachers is presented. It is emphasized, that children suffering from the developmental delay of various genesis make a considerable amount of pupils with problems in educational achievements, with a steady tendency to growth of these children general amount. An assumption made, that children with developmental delay have the highest potential for successful socialization by the means of correction pedagogic, developmental an educational teaching realized in the context of
regular school with the implementation of inclusion. Since it has been proved, that notwithstanding the variety of developmental
delay genesis, it is temporary and the child has a possibility to eventually become even on condition of timely diagnostics and
inclusive environment integration.