DSpace at library NPU Dragomanova » Автореферати та дисертації » Автореферати »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/15891
Title: Дидактична гра як засіб активізації навчальної діяльності студентів університету
Authors: Куліш, Ірина Миколаївна
Keywords: дидактична гра
метод навчання
творча вправа
пізнавальний інтерес
активізація навчальної діяльності
технологія дидактичних ігор
мовна компетенція
дидактическая игра
метод обучения
творческое упражнение
познавательный интерес
активизация учебной деятельности
технология дидактических игр
языковая компетенция
didactic game
teaching method
creative exercise
cognitive interest
study activation
didactic game technology
language competence
Issue Date: 2003
Publisher: Видав. від. Черкаського державного університету імені Богдана Хмельницького
Citation: Куліш І. М. Дидактична гра як засіб активізації навчальної діяльності студентів університету : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.09 / Ірина Миколаївна Куліш ; наук. кер. В. М. Король ; Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. - Київ, 2003. - 25 с.
Abstract: Дисертація містить результати теоретико-експериментального дослідження проблеми використання дидактичної гри як засобу активізації навчальної діяльності студентів університету. Обгрунтовано сутність дидактичної гри, її функції та сфери впливу, визначено ієрархічний ряд функцій гри відповідно до кожної сфери впливу, удосконалено класифікацію ігор взагалі та дидактичних ігор, зокрема, обгрунтовано технологію підготовки та застосування дидактичної гри, її впливу на активізацію навчальної діяльності студентів та розроблено технологічну карту дидактичної гри. Обгрунтовано та експериментально перевірено результативність використання педагогічної технології дидактичної гри у вищому закладі освіти, розроблено систему дидактичних ігор для використання у педагогічному процесі вищого навчального закладу освіти на заняттях з іноземної мови.
Диссертация содержит результаты теоретико-экспериментального исследования проблемы использования дидактической игры как способа активизации учебной деятельности студентов университетов. Обоснована сущность дидактической игры, ее функций и сфер влияния, определен иерархический ряд функций игры относительно каждой сферы влияния, усовершенствована классификация игр вообще и дидактических игр в частности, обоснована технология подготовки и применения дидактической игры, ее влияние на активизацию учебной деятельности студентов и разработана технологическая карта дидактической игры. Обоснована и экспериментально проверена результативность использования педагогической технологии дидактической игры в высшем учебном заведении, разработана система дидактических игр для использования в педагогическом процессе высшего учебного заведения на занятиях по иностранному языку.
The theses detect and prove effectiveness and technology of didactic games as one of the teaching methods. Didactic games were examined as an effective training method. There are different definitions of games that are applied in the training process. A teaching game is considered to be a creative exercise that is applied in the training process, contains the training task and provides the achievement of the definite training aim. The insertion of the teaching game in the traditional training methods is one of the effective means of the students training work activation. To realize the essence, functions and importance of the games the classification of the games was elaborated. Teaching games may be classified according: to the aim; means of holding; number of participants; ways of guidance; time of holding; ways of organization; time of students preparation; form of students activity and speech activity. A teaching game has a definite influence on a personality of a student, his activity and personal relations. A teaching game having influence upon this or that sphere performs definite functions. In the sphere of personality activity there are such functions of the teaching game as training, activizing and control. The teaching game performs forming, developing and enertaining functions having influence on a personality. We distinguish communicative, upbringing and stimulative functions of the teaching game in the sphere of personality relations. The influence of the didactic games on some personal characteristics of students: their feeling, activity, mood; the memory level; the attention level; the anxiety level; the state of nervous system motion sphere was investigated. According to the results of the testing “FAM” (feeling, activity, mood) all the showings increased in the experimental group and decreased in the control group at the end of the lesson if to compare with the beginning of the lesson. At the end of the year the similar changes were observed. So, the teaching games have the positive influence on the students’ feeling, activity and mood as these showings improve after the teaching games use. At the end of the year all the memory level showings increased in the experimental group. Correlation of momentary and lasting memory increased too. The memory level on English words was low at the beginning of the year, but after use of the teaching games system this level and the correlation of momentary and lasting memory increased at the end of the year. The correlation factor showed that the showings of all memory kinds increased in most cases but for memory on English words. This factor testifies about rebuilding of memory mechanisms remembering English words. We were interested in showings of attention intensity, firmness and concentration and the influence of teaching games on these showings. The investigation was held with the letters tables (Anfimov’s method). The students who were taught after the experimental system looked through more letters and made fewer mistakes while performing the task. So, we can make a conclusion that games help to develop intensity, firmness and concentration of attention. Analyzing the reactive anxiety investigation, we noted that the teaching games had a positive influence on the students’ state as the number of students with the low level of anxiety decreased more considerably in the experimental group. The number of students with the moderate level of anxiety increased in the experimental group and did not change in the control group. Analyzing the students’ questionnaire we came to the conclusion that the students treated positively to the games and consider them to be able to influence on the relations in the group. As the games were double and group, so they assumed the interrelations of participants, i.e. the games had the influence on the personal relations, which included: relations during joint activity; emotional-personal relations; trend to communication. As our investigation showed the degree of group unity increased at the end of the year but the percent of the increasing was considerably higher in the experimental group. Reliable increasing of all showings in the experimental group testifies about the positive influence of games on the group relations.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/15891
Appears in Collections:Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kulish.pdf255.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.