У дисертаційному дослідженні виявлено і систематизовано концептуальні основи індивідуалізації навчання у вищій школі США, охарактеризовано прикладні моделі їх реалізації в
процесі підготовки майбутнього учителя і визначено цілісну систему умов, необхідних для ефективного застосування цих моделей в українській системі вищої освіти. Розкрито структуру
й зміст індивідуалізованої системи навчання на основі вивчення теоретичних моделей куррікулуму, який в американській вищій школі являє собою єдність особистісно орієнтованих цілей
навчання; змісту навчання, відібраного відповідно до цілей; педагогічних стратегій засвоєння
змісту і досягнення цілей навчання та критеріїв оцінки. Обґрунтовано першочергові завдання,
які слід вирішити, щоб забезпечити ефективне функціонування американських моделей в українських педагогічних вузах і визначено напрями подальших досліджень у сфері індивідуалізації
навчального процесу як оптимального шляху вирішення головної вимоги сучасності – підготовки творчої особистості фахівця, здатного до самореалізації і самовдосконалення.
В диссертационном исследовании выявлены и систематизированы концептуальные позиции индивидуализации обучения в высшей школе США, охарактеризованы прикладные модели
их реализации в процессе подготовки будущего учителя и определена целостная система условий, необходимых для эффективного применения этих моделей в украинской системе высшего
образования. Освещена структура и содержание индивидуализированной системы обучения на
основе изучения теоретических моделей куррикулума, который в американской высшей школе
представляет собой единство личностно ориентированных целей обучения; содержания обучения, отобранного в соответствии с целями; педагогическими стратегиями усвоения содержания
и достижения целей обучения и критериев оценки. Обоснованы первоочередные задачи, которые надлежит решить, чтобы обеспечить эффективное функционирование американских моде-
лей в украинских педагогических вузах и определены направления дальнейших исследований в
сфере индивидуализации учебного процесса как оптимального пути решения главного требования современности – подготовки творческой личности специалиста, способного к самореализации и самосовершенствованию.
The dissertation is devoted to the research of the theoretical background of the American
scientists and their approaches to the problem of individualization and investigation of the practical
models of the individualizing instruction which are being used at the universities in the USA.
Integrated and systematizing approach to the research of the subject of the dissertation gave the
possibility to find out the regularities of application of the individualizing instruction models in the
field of training teachers at the American universities and colleges at various stages pedagogical
education: vocational orientation at school, basic teacher education at the university or college and
postuniversity training. The individualizing teaching strategies in the USA are based on the ideas of
“Behavioristic”, “Cognitive” and “Personalistic” trends in philosophy and psychology. These
traditions seem to comprise the major approaches that have dominated in teacher education in this
country in recent years. In fact the system of the individualized instruction seems to be an eclectic one,
which incorporated elements from two or more general orientations into a single program.
The investigation of the problem shows that the fundamental task of teacher education,
determined in education goals, educational experiences, institutional arrangements and the contexts in
which teaching is carried out, is to develop prospective teacher’s capacities for reflective action and to
help them examine the moral, ethical and political issues as well as the instrumental issues that are
embedded in their everyday thinking and practice. The thesis deals with the three most important
components of personalized system of teacher instruction: the motivational directions, the system of
goals, aims and objectives responding to individual needs, and the individualized controlling system. It
was found out that the theory of curriculum and the structure of it are based on the idea of learner
self-direction, describes the learning strategies to be taken by the students to enhance their own
learning, to make learning easier, faster, more enjoyable and effective, more transferable to new
situations. It helps to improve proficiency and achieve greater self-confidence.
The dissertation presents a profound analysis of the ways and methods applied by the American
university teachers to achieve all-round individualization of the instruction at the universities and
colleges and to educate the student teacher as a personality ready for self-evaluation and
self-actualization in practical work.
One of the most important items in the thesis are the conclusions about the level of readiness of
the Ukrainian system of teacher education to adapt the American models of individualizing instruction.
The conclusions are experimentally approved. An important accomplishment of the investigation is the
substantiation of the possible ways and necessary conditions for application of the USA experience of
individualized instruction in the higher education of Ukraine.
The most urgent among them are:
1) creation of the corresponding methodical and technical basis;
2) changing the position of a teacher in the process of instruction from informative and control-
ling into consultative and corrective;
3) improving the psychological and pedagogical knowledgeability of higher school teachers on
the basis of mastering the skills of interpersonal communication;
4) creation of special programs on training tutors and consultants, who know perfectly how to
compose the consultative dialogue with students taking into consideration their individual motives and
inclinations in education.
The conclusions made in the course of investigation can be useful in a number of ways. They
can help to achieve a better understanding of one’s own assumptions about teaching as well as teach-
ing practices, lead to a richer conceptualization of teaching and serve a basis for self-evaluation and
self-improvement and are therefore an important component of professional development. The theses
will promote a perfect basis for increasing the qualitative level of Ukrainian system of education.