DSpace at library NPU Dragomanova » Автореферати та дисертації » Автореферати »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14515
Title: Формування етнокультурної компетентності учнів 5 - 7 класів у процесі вивчення зарубіжної літератури
Authors: Ціко, Ігор Григорович
Keywords: зарубіжна література
етнокультурна компетентність
ріднонаціональна культура
інокультура
методична система формування етнокультурної компетентності читачів-підлітків
зарубежная литература
этнокультурная компетентность
родная национальная культура
инокультура
методическая система формирования этнокультурной компетентности читателей-подростков
Foreign Literature
Ethno-cultural Competence
native national culture
foreign culture world
the methodical system of formation of teen-age ethno- cultural competence of readers
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво Б. І. Маторіна м. Слов’янськ
Citation: Ціко І. Г. Формування етнокультурної компетентності учнів 5 - 7 класів у процесі вивчення зарубіжної літератури : автореферат дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / І. Г. Ціко ; наук. кер. Ж. В. Клименко ; М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2016. - 22 с.
Abstract: Робота присвячена теоретико-експериментальному дослідженню формування етнокультурної компетентності учнів 5–7 класів під час вивчення оригінальних і перекладних інокультурних літературних творів. У дисертації визначено критерії і рівні сформованості етнокультурної компетентності читачів-підлітків у контексті їхньої літературної освіти, адаптовано до умов шкільного навчання рівні інтерпретаційної діяльності. У дослідженні запропоновано теоретично обґрунтовану та експериментально перевірену методичну систему формування етнокультурної компетентності школярів у процесі вивчення зарубіжної літератури. Уточнені й переосмислені традиційні прийоми роботи вчителя й види діяльності учнів, розроблені специфічні інноваційні. Експериментально доведено, що запропонована методика спрямовує школярів на краще усвідомлення своєї українськості, сприяє формуванню чітко вираженого інтересу до пізнання рідної та іншої національної культури в процесі читання та застосування елементів аналізу інокультурних художніх творів, підвищує внутрішню мотивацію до саморозвитку й утвердження себе як особистості в ріднонаціональному культурному полі.
Работа посвящена теоретико-экспериментальному исследованию формирования этнокультурной компетентности учащихся 5–7 классов при изучении оригинальных и переводных инокультурных литературных произведений. В диссертации определены критерии и уровни сформированности этнокультурной компетентности читателей-подростков в контексте литературного образования, адаптированы к условиям школьного обучения уровни их интерпретационной деятельности. В исследовании предложено теоретически обоснованную и экспериментально проверенную методическую систему формирования этнокультурной компетентности школьников в процессе изучения зарубежной литературы. Уточнены и переосмыслены традиционные приемы работы учителя и виды деятельности учащихся, разработаны специфические инновационные. Экспериментально доказано, что предложенная методика нацеливает учащихся на лучшее осознание украинской идентичности, способствует формированию в учащихся четко выраженного интереса к познанию родной и другой национальной культуры в процессе чтения и применения элементов анализа инокультурных художественных произведений, повышает внутреннюю мотивацию к саморазвитию и утверждения себя как личности в родном национальном культурном поле.
In thesis the ethno-cultural competence of the 5–7 forms pupils in the process of studying original and translated literary works which belong to foreign culture world have been theoretically and experimentally researched. Also the Ukrainian and foreign philosophic, culturological, philological, linguistic studies, psychological and pedagogical works, scientific and methodological sources taking together with the practical experience allowed to arrive at a conclusion about the most significant aspect of the researched problem, and to find out the essence and the peculiarities of the formation of ethno-cultural competence of the 5–7 forms pupils in the process of studying Foreign literature. Also the factual level and the condition of the subject teachers’ preparedness for experimental activities in accordance with the goals and objectives of the thesis have been identified. It has been proved that the foreign culture literary works give an opportunity to a pupil-reader to find out the diversity of a foreign culture world, contribute to a deeper recognition of pupils’ national identify, awareness of their own native national values in comparison with the values of a foreign cultural world. In the thesis the criteria and the levels of formation of ethno-cultural competence of teen-age readers in the context of their literary education have been defined. The levels of pupils’ interpretative activities have been adapted to the conditions of school study. Thus the methodical system of formation of pupils’ ethno-cultural competence in the process of studying foreign literature has been theoretically grounded and experimentally proved. Its main idea is in the formation of pupils’ value attitude to ethno-cultural diversity of the world in the context of ideological identity as a carrier of native-national culture. Some didactic methods of teaching have been specified taking into account peculiarities of school literary education (cross-cultural, modelling, reconstruction, empathy and cultural assimilation, reflection and audiovisualization). At the same time the conventional methods of teaching literature (creative reading, heuristic methods, research and reproductive) have been also reviewed. The traditional ways of teachers and pupils activities in class have been reinterpreted, while some specific innovative ones have been developed: cultural layer, the contrast of cultures, transference and analogy, the method of imperative, retrospective method, culture shock, the method of receiving compensation gaps. For the purpose of providing conditions for experimental study of the effectiveness of the proposed methodical system of formation of ethno-cultural competence of 5–7 forms pupils at Foreign literature lessons the following types of lesson have been elaborated: Lesson-meeting of ethno-culture; Lesson with the elements of comparative study of ethno-cultural components in the original and translated texts; Lesson with the application of ethno-cultural analysis and interpretation; Lesson «National-cultural image»; Lesson «The Dialogue of ethnic cultures»; «Lesson-diving into the World of Ethnic culture»; Lesson-impression of ethnic culture; Lesson ethno-cultural installation. The methodical researches gained by the Ukrainian scientists as to the study of the original and translated text have been further developed in the thesis. It has been experimentally proved that the proposed methodical system gives pupils a better understanding of their Ukrainian identity, contributes to a clearly expressive interest to their native national and foreign culture world in the process of reading and application the elements of analysis of foreign culture literary works, increases pupils’ intrinsic motivation for self-development and proving themselves as individuals in native national cultural field.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14515
Appears in Collections:Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tsiko.pdf387.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.