DSpace at library NPU Dragomanova » Автореферати та дисертації » Автореферати »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14508
Title: Методика професійно орієнтованого навчання інформатичних дисциплін майбутніх вчителів технологій
Authors: Чирва, Ганна Миколаївна
Keywords: методика
професійно орієнтоване навчання
інформатичні дисципліни
модель
інформатична компетентність
профессионально ориентированное обучение
методика
информатические дисциплины
модель
информатическая компетентность
mothodology
professionally oriented education
computer sciences disciplines
model
computer sciences competence
Issue Date: 2016
Publisher: ФОП Жовтий О.О. м. Умань
Citation: Чирва Г. М. Методика професійно орієнтованого навчання інформатичних дисциплін майбутніх вчителів технологій : автореферат дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Г. М. Чирва ; наук. кер. О. Б. Авраменко ; М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2016. - 20 с.
Abstract: У дисертаційному дослідженні здійснено теоретичне узагальнення проблеми професійно орієнтованого навчання інформатичних дисциплін майбутніх вчителів технологій. На основі уточнення змісту ключових понять дослідження розкрито сутність понять «інформатична компетентність», «професійно орієнтоване навчання інформатичних дисциплін»; охарактеризовано особливості професійно орієнтованого навчання інформатичних дисциплін майбутніх вчителів технологій. Розроблено модель професійно орієнтованого навчання майбутніх вчителів технологій інформатичним дисциплінам. Здійснено проектування змісту професійно орієнтованого навчання інформатичних дисциплін майбутніх вчителів технологій, визначено шляхи інтеграції традиційних та інноваційних організаційних форм та методів, застосування активних та інтерактивних технологій навчання, як необхідних складових методики професійно орієнтованого навчання інформатичних дисциплін майбутніх вчителів технологій.
В диссертационном исследовании осуществляется теоретическое обобщение проблемы профессионально ориентированного обучения информатических дисциплин будущих учителей технологий. На основе уточнения содержания ключевых понятий исследования раскрыта сущность понятий «информатическая компетентность», «профессионально ориентированное обучение информатических дисциплин»; охарактеризованы особенности профессионально ориентированного обучения информатических дисциплин будущих учителей технологий. Разработана модель профессионально ориентированного обучения будущих учителей технологий информатическим дисциплинам. Осуществлено проектирование содержания профессионально ориентированного обучения информатических дисциплин будущих учителей технологий, определены пути интеграции традиционных и инновационных организационных форм и методов, применение активных и интерактивных технологий обучения, как необходимых составляющих методики профессионально ориентированного обучения информатических дисциплин будущих учителей технологий.
In the thesis the theoretical generalization of the problem of professionally oriented training of computer sciences disciplines of future teachers of technologies is made. On the base of the clarification of the content of key concepts of investigation the essence of concepts «informative competence», «professionally oriented training of the computer sciences disciplines» was revealed which is defined as the focused interaction of subjects of training, which is aimed at the system formation of the special professional knowledge, moral and ethical norms of work with information and skills in the use of new informational technologies for providing future technological and information activities. The result of the professionally oriented training of computer sciences disciplines of future teachers of technologies is the formation their computer scienses competence. The peculiarities of professionally oriented training of computer sciences disciplines of future teachers of technologies are characterised: preparation of students for realization informative, communicative and technological components of the educational field «Technologies» and the formation of students' design and technology and informative communicative competencies and for effective perception of information; active and creative mastery of knowledge; the usage of informative and communicative training technology; formation of informative learning environment. It was developed and tested the model of professionally oriented education of future teachers technologies of computer sciences disciplines, the components of which are the following blocks: methodological and target (goal, objectives, principles, approaches); of content and organization (the realization of projected content of computer sciences 21 disciplines and professionally oriented educational disciplines through the forms, methods, means, study technologies, of students' and teachers' activities), evaluational resulting(criteria, indicators, levels and result). The methodology of professionally oriented training of computer sciences disciplines of future teachers of technologies is considered a system of psychological and pedagogical interaction of subjects of training (teachers and students), aimed at acquiring by future professionals of the special system of professional knowledge, moral and ethical norms of work with the information and skills in the use of new information technologies for providing future technological and informational activity which is realised through appropriate forms, methods, techniques and means of training that take into account interdisciplinary communication, individual characteristics of students, the relationship of theory and practice and meet the goals of training based on competency approach. The proved methodology foresees content projecting, integration of traditional and innovative organizational forms and methods, the use of active and interactive learning technologies.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14508
Appears in Collections:Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chyrva.pdf279.58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.