У дисертаційному дослідженні здійснено теоретичне узагальнення проблеми
професійно орієнтованого навчання інформатичних дисциплін майбутніх вчителів
технологій. На основі уточнення змісту ключових понять дослідження розкрито
сутність понять «інформатична компетентність», «професійно орієнтоване навчання
інформатичних дисциплін»; охарактеризовано особливості професійно
орієнтованого навчання інформатичних дисциплін майбутніх вчителів технологій.
Розроблено модель професійно орієнтованого навчання майбутніх вчителів
технологій інформатичним дисциплінам.
Здійснено проектування змісту професійно орієнтованого навчання
інформатичних дисциплін майбутніх вчителів технологій, визначено шляхи
інтеграції традиційних та інноваційних організаційних форм та методів,
застосування активних та інтерактивних технологій навчання, як необхідних
складових методики професійно орієнтованого навчання інформатичних дисциплін майбутніх вчителів технологій.
В диссертационном исследовании осуществляется теоретическое обобщение
проблемы профессионально ориентированного обучения информатических
дисциплин будущих учителей технологий. На основе уточнения содержания
ключевых понятий исследования раскрыта сущность понятий «информатическая
компетентность», «профессионально ориентированное обучение информатических
дисциплин»; охарактеризованы особенности профессионально ориентированного
обучения информатических дисциплин будущих учителей технологий.
Разработана модель профессионально ориентированного обучения будущих
учителей технологий информатическим дисциплинам.
Осуществлено проектирование содержания профессионально
ориентированного обучения информатических дисциплин будущих учителей
технологий, определены пути интеграции традиционных и инновационных
организационных форм и методов, применение активных и интерактивных
технологий обучения, как необходимых составляющих методики профессионально
ориентированного обучения информатических дисциплин будущих учителей
технологий.
In the thesis the theoretical generalization of the problem of professionally oriented
training of computer sciences disciplines of future teachers of technologies is made. On
the base of the clarification of the content of key concepts of investigation the essence of
concepts «informative competence», «professionally oriented training of the computer
sciences disciplines» was revealed which is defined as the focused interaction of subjects
of training, which is aimed at the system formation of the special professional knowledge,
moral and ethical norms of work with information and skills in the use of new
informational technologies for providing future technological and information activities.
The result of the professionally oriented training of computer sciences disciplines of future
teachers of technologies is the formation their computer scienses competence.
The peculiarities of professionally oriented training of computer sciences disciplines
of future teachers of technologies are characterised: preparation of students for realization
informative, communicative and technological components of the educational field
«Technologies» and the formation of students' design and technology and informative
communicative competencies and for effective perception of information; active and
creative mastery of knowledge; the usage of informative and communicative training
technology; formation of informative learning environment.
It was developed and tested the model of professionally oriented education of future
teachers technologies of computer sciences disciplines, the components of which are the
following blocks: methodological and target (goal, objectives, principles, approaches); of
content and organization (the realization of projected content of computer sciences
21
disciplines and professionally oriented educational disciplines through the forms, methods,
means, study technologies, of students' and teachers' activities), evaluational
resulting(criteria, indicators, levels and result).
The methodology of professionally oriented training of computer sciences
disciplines of future teachers of technologies is considered a system of psychological and
pedagogical interaction of subjects of training (teachers and students), aimed at acquiring
by future professionals of the special system of professional knowledge, moral and ethical
norms of work with the information and skills in the use of new information technologies
for providing future technological and informational activity which is realised through
appropriate forms, methods, techniques and means of training that take into account
interdisciplinary communication, individual characteristics of students, the relationship of
theory and practice and meet the goals of training based on competency approach.
The proved methodology foresees content projecting, integration of traditional and
innovative organizational forms and methods, the use of active and interactive learning
technologies.