DSpace at library NPU Dragomanova » Автореферати та дисертації » Автореферати »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/1444
Title: Теоретико-методичні основи розвитку креативності майбутніх учителів літератури
Authors: Куцевол, Ольга Миколаївна
Keywords: професійно-методична підготовка вчителів літератури у вищій школі
креативогенна сутність професійної діяльності вчителя літератури
методична творчість
креативність учителя-словесника
розвиток професійно-креативних якостей особистості
інтенсивні форми і методи навчання, педагогічні інновації
professional and methodical training of teachers of literature in higher school
creative essence of professional activity of the teacher of literature
methodical creative work
creativity of the teacher of literature
the development of personality professional creative qualities
intensive teaching forms and methods
pedagogical innovations
Issue Date: 2007
Publisher: Видавництво НПУ ім. М.П. Драгоманова
Citation: Куцевол. Ольга Миколаївна. Теоретико-методичні основи розвитку креативності майбутніх учителів літератури : автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.02 / О. М. Куцевол ; наук. кер. Є. А. Пасічник ; Національний педагогічний ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2007. — 44 с.
Abstract: Дисертаційна робота є теоретико-експериментальним дослідженням проблеми професійно-творчого розвитку майбутнього вчителя літератури в контексті його методичної підготовки. У дисертації вперше теоретично обґрунтовано й розроблено навчально-методичну систему професійно-методичної підготовки майбутніх учителів української літератури у вищій педагогічній школі, побудовану з позицій креативної освітньої парадигми. Обґрунтовано креативогенну сутність професійної діяльності словесника, з’ясовано специфіку його методичної творчості, розроблено поняття “креативність учителя літератури”, здійснено компонентно-структурний аналіз креативних якостей, професійно сутнісних для його творчої методичної діяльності. Визначено основні напрямки модернізації змісту, форм і методів складових підсистем професійно-методичної підготовки учителів літератури у ВНЗ (теоретичної, практичної, науково-дослідної, самостійної, позааудиторної) з метою формування в них готовності до творчого виконання майбутньої професійної діяльності. Доведено взаємозв’язок між використанням інтенсивних форм і методів навчальної діяльності та розвитком творчого потенціалу особистості. Експериментально доведено, що запропонована концепція істотно підвищує продуктивність професійної освіти студентів-філологів у ВНЗ, сприяє розвитку їхньої педагогічно-творчої індивідуальності.
This dissertation is a theoretical and experimental research on the problem of professional creative development of the future teacher of literature in the context of his methodology training. It is for the first time that this dissertation has theoretically grounded and worked out a system of teaching methods of the future Ukrainian literature teachers’ professional training based on creative educational paradigm in higher pedagogical school. The creative essence of the teacher’s of literature professional activity has been grounded, the specificity of the teacher’s methodical creativity has been ascertained, the notion “creativity of the teacher of literature“ has been worked out, the component structural analysis of the professionally important creative qualities for his creative methodical activity has been made in this dissertation. The main directions of contents and forms modernization are determined as well as the methods of subsystems’ constituents of future teachers of literature professional and methodology training in higher educational, establishments (theoretical, practical, scientific, research, out-of-school hours) with the purpose of forming in them readiness for creative work in their future professional activity. The correlation of the usage of intensive forms and methods of teaching and the development of personality creative potential has been proved. It is experimentally ascertained that the suggested conception essentially increases the productivity of professional training of students-philologists in higher educational establishments, it facilitates the development of their pedagogical creative individuality.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/1444
Appears in Collections:Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kutsevol.pdf423.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.