У дисертації досліджено проблему формування музичної культури
молодших школярів у позашкільних спеціалізованих музичних закладах та
обґрунтовано перспективність її розвитку у процесі навчання гри на
фортепіано. Розкрито сутність поняття «музична культура молодшого
школяра»; вона визначається як особистісна якість, що акумулює розвинуті
естетичні емоції і почуття, сформовані музично-слухові уявлення і виконавські навички, вміння сприймати музичні твори і застосовувати отримані музичні
знання, завдяки чому набувається досвід спілкування з музичними творами та
можливість їх інтерпретувати у власній виконавській діяльності. У роботі
теоретично обґрунтовано компонентну структуру, наукові підходи, принципи й
педагогічні умови формування музичної культури молодших школярів у
процесі фортепіанного навчання. Визначено критерії, показники та рівні
сформованості досліджуваного феномена. Розроблено та експериментально
перевірено методику формування музичної культури молодших школярів у
позашкільних спеціалізованих музичних закладах, яка передбачала три етапи
педагогічної роботи: адаптивний, репродуктивно-активний і потенційно-
творчий. Результати проведеного дослідження дозволили визначити основні
методи і прийоми роботи щодо формування музичної культури молодших
школярів.
В диссертации исследована проблема формирования музыкальной
культуры младших школьников во внешкольных специализированных
музыкальных заведениях и обоснована перспективность ее развития в процессе
обучения игре на фортепиано. Раскрыта сущность понятия «музыкальная
культура младшего школьника»; она определяется как индивидуальное
качество, которое аккумулирует развитые эстетические эмоции и чувства,
сформированные музыкально-слуховые представления и исполнительские
навыки, умение воспринимать музыкальные произведения и применять
полученные музыкальные знания, благодаря чему приобретается опыт общения
с музыкальными произведениями и возможность их интерпретировать в
собственной исполнительской деятельности. В работе теоретически обоснована
компонентная структура, научные подходы, принципы и педагогические
условия формирования музыкальной культуры младших школьников в
процессе фортепианного обучения. Определены критерии, показатели и уровни
сформированности исследуемого феномена. Разработана и экспериментально
проверена методика формирования музыкальной культуры младших
школьников во внешкольных специализированных учебных заведениях,
которая предполагала три этапа педагогической работы: адаптивный,
репродуктивно-активный и потенциально-творческий. Результаты
проведенного исследования позволили обосновать основные методы и приемы
работы над формированием музыкальной культуры младших школьников.
In dissertation the problem of forming of musical culture of junior schoolboys
is investigational in the out-of-school specialized musical establishments and
perspective of its development is grounded in the process of teaching a game on
fortepiano. Essence of concept «Musical culture of junior schoolboy is exposed»; it is
determined as individual quality, which accumulates the developed aesthetic
emotions and senses, formed musical-auditory presentations and performance skills,
ability to perceive the pieces of music and apply the got musical knowledges, due to
what gained experience and possibility with the pieces of music socializing to
interpret them in own performance activity. A component structure, scientific
approaches, principles and pedagogical terms of forming of musical culture of junior
schoolboys in the process of the fortepiannogo teaching, is theoretical grounded in-
process. Developed and the method of forming of musical culture of junior
schoolboys is experimentally tested in the out-of-school specialized educational
establishments, which supposed three stages of pedagogical work: adaptive, genesial-
active and potential-creative. The results of the conducted research allowed to ground
basic methods and receptions of prosecution of forming of musical culture of junior
schoolboys.