У статті обґрунтовано актуальність дослідження проблеми формування самоосвітньої компетентності майбутнього викладача вищої школи в умовах магістратури. На основі аналізу наукових підходів до трактування понять «самоосвіта», «компетентність» уточнено зміст поняття «самоосвітня компетентність майбутнього викладача вищої школи». Узагальнено вітчизняні і зарубіжні напрацювання, що є теоретичною основою для дослідження проблеми формування самоосвітньої компетентності викладача сучасного вищого навчального закладу на магістерському рівні вищої освіти. Визначено професійно орієнтований контекст формування самоосвітньої компетентності магістрантів в умовах реформування системи організації освітнього процесу у вищій освіті.
В статье обоснована актуальность исследования проблемы формирования самообразовательной компетентности будущего преподавателя на магистерском уровне высшего образования. На основе анализа научных подходов к определению понятий «самообразование» и «компетентность» уточнено содержание понятия «самообразовательная компетентность будущего преподавателя высшей школы». Обобщены отечественные и зарубежные научные работы, которые являются теоретической основой для исследования проблемы формирования самообразовательной компетентности преподавателя современного высшего учебного заведения. Определен профессионально ориентированный контекст формирования самообразовательной компетентности магистрантов в условиях реформирования системы образовательного процесса в современной высшей школе Украины.
In the article there has been substantiated the relevance of the research of the problem of the development of self-educational competence of the tertiary teachers to be in the Master's degree programme settings. Based on the analysis of scientific approaches to the interpretation of the subject-matter of the notions «self-education», «competence», there has been specified the concept of «self-educational competence of a tertiary teacher to be». There has been generalised both domestic and foreign best practice, which is the theoretical basis for the study on the formation of self-educational competency of a teacher to be for a modern higher educational institution in the settings of Master's degree programme. There have been specified organizational and pedagogical prerequisites of the development of self-educational competence of the graduates of the Master’s degree programme as the system of educational process organization in higher education is being reformed.