У дисертації запропоновано методичну систему розвитку творчих здібностей учнів у про-цесі навчання фізики на основі моделі повного циклу творчості. Розроблено різнорівневі мо-делі творчої діяльності, які дозволяють застосовувати відповідні засоби, методи та форми організації навчання учнів в залежності від рівня розвитку їх творчих здібностей. Для досяг-нення мети розвитку творчих здібностей учнів створено нові засоби, інтерактивні методи та форми їх навчальної діяльності.
Структура цієї методичної системи відповідає вимогам сучасної Концепції загальної се-редньої освіти в Україні і спрямована на розвиток особистості з наступною реалізацією її обдарувань.
Експериментально доведена ефективність розробленої методичної системи розвитку тво-рчих здібностей учнів.
The dissertation deals with the metodical system of the development of schoolchildren’s creative aptitudes in the process of teaching physics on the basis of the full cycle activities. Diversified models of creative activities have been elaborated which: allow to employ adequate means, techniques and forms of schoolchildren’s organization of teaching depending on the level of the development of their creative aptitudes. For the achievement of the objective the new means, interactive methods and the forms of the teaching activity.
The structure of this methodological system corresponds to the requirements of the update Con-ception of the general secondary education in Ukraine and is aimed at the development of the per-sonality with the follwing realization of it gift.
The efficiency of the elaborated methodological system of the development of creative abilities of the pupils has been proved experimentally.