DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 3К1(70) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14011
Title: Критерії, показники та рівні готовності майбутнього вчителя фізичної культури до формування морально-вольових якостей у старшокласників
Authors: Ковальова, Ю. А.
Keywords: професійна підготовка
майбутній вчитель фізичної культури
морально-вольові якості у старшокласників
критерії
показники
рівні готовності
профессиональная подготовка
будущий учитель физической культуры
морально- волевые качества у старшеклассников
критерии
показатели
уровни готовности
professional training
the future teacher of physical training
moral and volitional qualities in senior pupils
the criteria
indicators
levels of readiness
Issue Date: 2016
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Ковальова Ю. А. Критерії, показники та рівні готовності майбутнього вчителя фізичної культури до формування морально-вольових якостей у старшокласників / Ю. А. Ковальова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова : збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2016. - Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), Вип. 3К 1 (70) 16. - С. 42-45
Abstract: У статті розкриваються критерії та показники компонентів готовності для дослідження ефективності авторської методики підготовки майбутніх вчителів фізичної культури до формування морально-вольових якостей у старшокласників. Виокремлено та обґрунтовано три рівні сформованості визначених показників: низький, середній, високий.
В статье раскрываются критерии и показатели компонентов готовности к исследованию эффективности авторской методики подготовки будущих учителей физической культуры к формированию морально-волевых качеств у старшеклассников. Выделены и обоснованы три уровня сформированности определенных показателей: низкий, средний, высокий.
The analysis of psychological and pedagogical literature and practice has allowed to say that at the present stage of modernization of the educational sphere the problem of professional training of future teacher for the various activities is very important. In the article for research of efficiency of author method with preparation of future teacher of physical training to the formation moral and volitional qualities in senior pupils we selected and analysed criterions and indicators of components of their readiness to this activity. Accordingly to the purpose of our study and analysis of psychological and pedagogical literature we understand the criterions of efficiency of preparation future teachers of physical training to the formation of moral and volitional qualities in senior pupils the aggregate of signs which characterize the specific aspect of professional preparation. Accordingly indicators of measuring of efficiency of preparation of future teacher to formation of moral and volitional qualities are quantitative and high-quality specifications of formation of signs which are studied and measured. To carry out diagnostics of professional preparation of future teacher of physical training to the forming morally volitional qualities to the senior pupils we believe is possible with defined structural components of readiness to this activity: motivation, kognition, communication activity and value orientation. Moreover, the meanings of the components have been revealed. The criteria motivation component is positive motivation, the need for the success of the task. The criteria for cognition component is the possession of theoretical materials on the formation of moral and volitional qualities in senior pupils. The criteria communication activity component is ownership culture of communication and the practical application of the material to a specific problem. The criteria of value orientation component is awareness of the value orientations of the individual. Determined and disclosed the levels of formation evaluation key components: low, medium, high. Identified the criteria, indicators and levels of preparedness components can be used as a regulatory standards in preparation of the future teacher of physical training to the formation moral and volitional qualities in senior pupils.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14011
Appears in Collections:Випуск 3К1(70)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kovaleva.pdf278.16 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.