DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 12. Психологічні науки » Випуск 3 (48) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13141
Title: Результати впровадження програми формування ціннісно-смислових настановлень у підлітковому віці
Authors: Сошина, Ю. М.
Keywords: цінність
смисл
ціннісно-смислова сфера
ценность
смысл
ценностно-смысловая сфера
values
sense
value-semantic sphere
Issue Date: 2016
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Сошина Ю. М. Результати впровадження програми формування ціннісно-смислових настановлень у підлітковому віці / Ю. М. Сошина // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки: збірник наукових праць. – К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. – № 3(48). – C. 166-173
Abstract: В статті подано результати аналізу ефективності програми формування ціннісно-смислових настановлень. Визначено основну мету програми (здійснення систематичного та цілеспрямованого впливу на формування ціннісно- смислових настановлень за рахунок створення й реалізації спеціальних психологічних умов). Представлено загальну структуру, форми та методи роботи програми формування ціннісно- смислових настановлень. Ціннісно-смислову сферу особистості визначено як утворення, що впливає на поведінку в конкретних життєвих обставинах, визначає загальну спрямованість особистості, а у кризовий підлітковий період зазнає значних трансформацій. За результатами експериментального дослідження подано ієрархію цінностей-цілей підлітків контрольної та експериментальної груп. Наведено дані, що свідчать про ефективність програми формування. Зафіксовано статистично достовірні відмінності між середніми рейтинговими значеннями цінностей в експериментальній групі до та після здійснення формувального впливу:термінальних цінностей (здоров’я; цікава робота; кохання; пізнання; розвиток; щастя інших; впевненість в собі) та інструментальних цінностей (дисциплінованість; відповідальність; терпимість; широта поглядів; чесність; ефективність у справах); цінностей-смислів (добро, істина, самодостатність). Встановлено статистичну достовірність розбіжностей показників цінностей: соціальних/декларованих – доброта, універсалізм, самостійність та індивідуальних/реалізованих в поведінці – універсалізм, самостійність, досягнення.
В статье представлены результаты анализа эффективности программы формирования ценностно-смысловых установок. Определена основная цель программы (систематическое и целенаправленное влияние на формирование ценностно-смысловых установок за счет создания и реализации специальных психологических условий). Представлена общая структура, формы и методы работы программы формирования ценностно-смысловых установок. Ценностно-смысловую сферу личности определено, как образование, которое влияет на поведение в конкретных жизненных обстоятельствах, определяет общую направленность личности, а в кризисный подростковый период поддается значительным трансформациям. По результатам экспериментального исследования подана иерархия ценностей-целей подростков контрольной и экспериментальной групп. Представлены данные, которые подтверждают эффективность программы формирования. Зафиксированы статистически достоверные отличия между средними рейтинговыми значениями ценностей в экспериментальной группе до и после формирующего воздействия: терминальных ценностей (здоровье, интересная работа, любовь, познание, развитие, счастье других, уверенность в себе) и инструментальных ценностей (дисциплинированность, ответственность, терпимость, широта взглядов, честность, эффективность в делах) и ценностей-смыслов (добро, истина, самодостаточность). Установлена статистическая достоверность различий показателей ценностей: социальных/декларируемых – доброта, универсализм, самостоятельность и индивидуальных/реализуемых в поведении – универсализм, самостоятельность, достижение.
The results of analysis of effectiveness of the program of formation value-semantic options are reviewed in the article. The main objective of the program has been given (systematic and purposeful influence to formation the value-semantic options on account of creation and realization special psychological conditions). General structure, forms and methods of work of the program of formation value-semantic options are showed. Value-semantic sphere defined as phenomenon that affect behavior in specific life circumstances, defines general orientation of the personality. Compiled by the results of experimental research the hierarchy of teenagers’ values of the control and experimental groups has been given. The data that confirms the effectiveness of the program of formation has been reviewed. A statistically significant difference between the average rating values of values in the experimental group before and after the formative influence had been recorded: terminal values (health, interesting work, love, knowledge, happiness of others, selfconfidence) and instrumental values (discipline, responsibility, tolerance, latitude attitudes, honesty, efficiency in the affairs) and meanings-values (goodness, truth, self-sufficiency). A statistical significance of differences of indicators values was determined: social/declared - kindness, universality, independence and individual/ implemented in the behavior - universality, independence and achievement.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13141
Appears in Collections:Випуск 3 (48)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Soshina.pdf323.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.