В статті подано результати аналізу
ефективності програми формування ціннісно-смислових настановлень. Визначено основну мету
програми (здійснення систематичного та цілеспрямованого впливу на формування ціннісно-
смислових настановлень за рахунок створення й реалізації спеціальних психологічних умов).
Представлено загальну структуру, форми та методи роботи програми формування ціннісно-
смислових настановлень. Ціннісно-смислову сферу особистості визначено як утворення, що
впливає на поведінку в конкретних життєвих обставинах, визначає загальну спрямованість
особистості, а у кризовий підлітковий період зазнає значних трансформацій. За результатами
експериментального дослідження подано ієрархію цінностей-цілей підлітків контрольної та
експериментальної груп. Наведено дані, що свідчать про ефективність програми формування.
Зафіксовано статистично достовірні відмінності між середніми рейтинговими значеннями
цінностей в експериментальній групі до та після здійснення формувального
впливу:термінальних цінностей (здоров’я; цікава робота; кохання; пізнання; розвиток; щастя
інших; впевненість в собі) та інструментальних цінностей (дисциплінованість; відповідальність;
терпимість; широта поглядів; чесність; ефективність у справах); цінностей-смислів (добро,
істина, самодостатність). Встановлено статистичну достовірність розбіжностей показників
цінностей: соціальних/декларованих – доброта, універсалізм, самостійність та
індивідуальних/реалізованих в поведінці – універсалізм, самостійність, досягнення.
В статье представлены результаты
анализа эффективности программы формирования ценностно-смысловых установок.
Определена основная цель программы (систематическое и целенаправленное влияние на
формирование ценностно-смысловых установок за счет создания и реализации специальных
психологических условий). Представлена общая структура, формы и методы работы
программы формирования ценностно-смысловых установок. Ценностно-смысловую сферу
личности определено, как образование, которое влияет на поведение в конкретных жизненных
обстоятельствах, определяет общую направленность личности, а в кризисный подростковый
период поддается значительным трансформациям. По результатам экспериментального
исследования подана иерархия ценностей-целей подростков контрольной и
экспериментальной групп. Представлены данные, которые подтверждают эффективность
программы формирования. Зафиксированы статистически достоверные отличия между
средними рейтинговыми значениями ценностей в экспериментальной группе до и после
формирующего воздействия: терминальных ценностей (здоровье, интересная работа, любовь,
познание, развитие, счастье других, уверенность в себе) и инструментальных ценностей
(дисциплинированность, ответственность, терпимость, широта взглядов, честность,
эффективность в делах) и ценностей-смыслов (добро, истина, самодостаточность).
Установлена статистическая достоверность различий показателей ценностей:
социальных/декларируемых – доброта, универсализм, самостоятельность и
индивидуальных/реализуемых в поведении – универсализм, самостоятельность, достижение.
The results of analysis of effectiveness of the program of
formation value-semantic options are reviewed in the article. The main objective of the program has
been given (systematic and purposeful influence to formation the value-semantic options on account
of creation and realization special psychological conditions). General structure, forms and methods of
work of the program of formation value-semantic options are showed. Value-semantic sphere defined
as phenomenon that affect behavior in specific life circumstances, defines general orientation of the
personality. Compiled by the results of experimental research the hierarchy of teenagers’ values of the
control and experimental groups has been given. The data that confirms the effectiveness of the
program of formation has been reviewed. A statistically significant difference between the average
rating values of values in the experimental group before and after the formative influence had been
recorded: terminal values (health, interesting work, love, knowledge, happiness of others, selfconfidence)
and instrumental values (discipline, responsibility, tolerance, latitude attitudes, honesty,
efficiency in the affairs) and meanings-values (goodness, truth, self-sufficiency). A statistical
significance of differences of indicators values was determined: social/declared - kindness,
universality, independence and individual/ implemented in the behavior - universality, independence
and achievement.