Розглянуто методичні положення використання інноваційних арт-терапевтичних технологій на уроках музичного мистецтва в середній школі. Зазначено, що для ефективного формування емоційно-естетичного досвіду варто використовувати техніки різних напрямів арт-терапії (ізотерапії, музичної терапії, танцювально-рухової терапії та ін). Представлено основні етапи проведення формувального експерименту, розроблені критерії, вказано основні підходи для ефективного впровадження сучасних арт-терапевтичних технологій як засобу формування емоційно-естетичного досвіду підлітків.
This article presents methodical provisions of using innovative art-therapeutic technologies on the Music lessons in the secondary school. The author points out that music is used as therapy include the following: music improvisation, receptive music listening, song writing, lyric discussion, imagery and relaxation, performance of music, dancing and moving therapy. The formation of emotional and aesthetic experience in students will be got with helping these techniques of different art-therapy styles. The main stages of experiment, developed criteria; main approaches for effective implementation of modern art-therapeutic technologies as one of the means in formation of teenagers’ emotional and aesthetic experience are described. The author gives some exercises in this way: painting to music, drawing with closed eyes, finger painting, collaging.